Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFebri, Maria I. M.
dc.contributor.authorLangmo, Siri.
dc.date.accessioned2023-02-21T18:19:52Z
dc.date.available2023-02-21T18:19:52Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:128424573:44094581
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3052931
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDenne masteroppgaven har som formål å undersøke hvilken påvirkning gjennomføring av praktisk arbeid har på ungdomsskoleelevers motivasjon i naturfag. Oppgaven skal besvare problemstillingen “Hvordan opplever naturfagslærere på ungdomstrinn at gjennomføringen av praktisk arbeid påvirker elevenes motivasjon i naturfag?”. I denne sammenheng er det sentralt å se på faktorer som påvirker om det praktiske arbeidet gjennomføres. Det vil også belyses faktorer som kan fremme og begrense elevenes motivasjon i naturfag. Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie hvor det er benyttet semistrukturert intervju. Fire naturfagslærere som arbeider på ungdomstrinn og som har erfaringer med praktisk arbeid i sin naturfagundervisning har blitt intervjuet. For å analysere datamaterialet er det benyttet en seks trinns tematisk analyse. Oppgavens teorigrunnlag er basert på litteratur og tidligere forskning både fra norske skoler og utenlandske skoler. Teorien baserer seg på ulike begreper knyttet til praktisk arbeid, motivasjon, autonomi, mestring, interesse, og selvbestemmelsesteorien som redegjør for indre og ytre motivasjon. Funnene i masterprosjektet viser at praktisk arbeid er en arbeidsmåte som benyttes i naturfagundervisning, men det er store variasjoner i hvor hyppig det gjennomføres. Det er flere faktorer som påvirker om praktisk arbeid blir gjennomført og dette er knyttet til både kommune, stat og læreren. Funnene tyder på at praktisk arbeid er en ønskelig arbeidsmåte å benytte i naturfagundervisningen, og som elevene liker og har lyst til å ha. Gjennomføring av praktisk arbeid ser ut til å ha positiv effekt på elevenes motivasjon og det er flere faktorer som kan bidra til å fremme elevenes motivasjon. I denne masteroppgaven belyses faktorer som variasjon, mestring, vektlegging av interesser og vektlegging av elevers autonomi. Selv om masteroppgaven finner mange positive effekter av gjennomføring av praktisk arbeid er det likevel noen faktorer som kan begrense elevenes motivasjon ved gjennomføring av praktisk arbeid i naturfagundervisningen. Dette er knyttet til manglende erfaringer, manglende relevans, mangel på mestring, lite variasjon, utforskende arbeidsmåter og lærerens kontroll.
dc.description.abstractThe purpose with this master thesis is to examine which impact practical work has on secondary school students' motivation in science. This master thesis will answer the research question; “How do science teachers at secondary school experience that the implementation of practical work affects the students’ motivation in science?”. In this context, it is central to look at factors that affect whether the practical work is implemented. Factors that can promote and limit students' motivation will be mentioned. This master's thesis is a qualitative study based on semi-structured interviews. Four science teachers at secondary school level with experiences of practical work in their science teaching have been interviewed. It is used a six step thematic analysis to analyze the collected data material. The thesis´ theoretical basis is based on literature and previous research both from Norwegian schools and foreign schools. The theory is based on different concepts related to practical work, motivation, autonomy, coping, interest and the self-determination theory that includes internal and external motivation. This master's thesis shows that practical work is a working method used in science teaching, but there are large variations in how often it is implemented. There are several factors that affect whether practical work is implemented, and this is related to both the municipality, the state and the teacher. The findings indicate that practical work is a wanted working method to use in science teaching, and a method that the students like and want to have. Implementation of practical work seems to have a positive effect on the students' motivation. If the practical work is implemented, there are several factors that can contribute to promoting the students' motivation. In this master thesis, factors such as variety, coping, emphasis on interests and emphasis on students autonomy will be mentioned. Although this master's thesis finds many positive effects in implementation of practical work, there are still some factors that can limit students' motivation in implementation of practical work in science teaching. This is related to lack of experience, lack of relevance, lack of coping, little variation, inquiry-based working methods and teachers' control.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titlePraktisk arbeids påvirkning på elevenes motivasjon
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel