dc.contributor.advisor | Andersson, Anders-Petter | |
dc.contributor.author | Kacarska, Marina | |
dc.date.accessioned | 2023-02-21T18:19:39Z | |
dc.date.available | 2023-02-21T18:19:39Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:119867435:34397033 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3052928 | |
dc.description.abstract | Sammendrag
Dagens barn vokser opp i et samfunn der penger og banktjenester blir stadig mer
usynlige og digitalisert. Digitale lommebøker, mobilbetaling og kontaktløse kort gjør
penger til et abstrakt konsept barn har vanskeligheter å oppfatte og forstå.
Samtidig spiller finansiell kompetanse, tilegnet tidlig i barndommen, en viktig rolle
for hvordan barn håndterer sin privatøkonomi i voksen alder.
Målet med dette prosjektet er å utforske hvordan vi kan lære barn i alderen 3-5 år
om digitale penger i et kontantløst samfunn. Hoved antagelsen er at en
standardisert økonomisk opplæring i barnehagene vil gi barn lik, grunnleggende
økonomisk forståelse for privatøkonomi som de kan nytte godt av senere i livet.
Arbeidet med prosjektet baserer seg på teknikker og metodikk for co-design med
barn, der barna har vært involvert i alle faser av designprosessen i rollene som
brukere, testere, informanter og designpartnere.
Det endelige resultatet av dette prosjektet er en enkel prototype av en digital
løsning som viser barn hvor mye penger de har på et bankkort og om de har nok
penger for å kjøpe en ting de ønsker seg.
Konseptet baserer seg på funn om barnas behov avdekket i undersøkelsene foretatt
med barn, resultater av tester av tilgjengelige digitale og analoge løsninger på
markedet utført sammen med barn, og barnas innspill i utviklingsfasen av dette
prosjektet.
NØKKELORD: co-design med barn, finansiell kompetanse, designtenkning,
teknologi for barn, utvikling for barn, barn som designere, tjenestedesing, designsentrert læring | |
dc.description.abstract | Abstract
Nowadays children are growing up in a society where money and banking services
are becoming increasingly invisible and digitized. Digital wallets, mobile payments
and contactless cards turn money into an abstract concept that children have
difficulties to perceive and understand. At the same time, financial competence
acquired early in childhood plays an important role in how children handle their
personal finances in adulthood.
The aim of this project is to explore how we can teach children aged 3-5 about
digital money in a cashless society. The main assumption is that a standardized
financial education in kindergartens will give children the same, basic financial
understanding of personal finances that they can benefit from later in life.
The project work is based on techniques and methodology for co-design with
children, where the children have been involved in all phases of the design process
in the roles of users, testers, informants and design partners.
The final result is a simple prototype of a digital solution that shows children how
much money they have on a bank card and whether they have enough money to
buy something they want.
The concept is based on findings about the needs of the target group revealed in
the surveys carried out with children, results from tests of available digital and
analogue solutions on the market conducted with children, and the children's input
in the development phase of this project.
KEYWORDS: co-design with children, financial competence, design thinking, cocreation, technology for children, development for children, children as designers,
servicedesign, design-centered learning | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Co-design av nye læringskonsepter med barn
«Hvordan kan vi lære barn i alderen 3-5 år om økonomi og penger i et kontantløst
samfunn?» | |
dc.type | Master thesis | |