Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorUnstad, Lars
dc.date.accessioned2023-02-20T10:19:41Z
dc.date.available2023-02-20T10:19:41Z
dc.date.created2023-01-23T09:38:06Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationPrismet. 2022, 73 (4), 241-255.en_US
dc.identifier.issn0032-8847
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3052278
dc.description.abstractDenne artikkelen tar for seg kjerneelementene i læreplanen Kunnskapsløftet 2020. Gjennom en analyse av dokumentene som utgjorde forarbeidet til læreplanen, viser jeg hvordan fag­spesifikk literacy utgjør et teoretisk bakteppe som kan kaste lys over hvordan vi kan forstå og anvende kjerneelementene i skole og lærerutdanning. Sammenhengen mellom vitenskapsfag og skolefag står sentralt. En slik sammenheng innebærer også en drøfting av hvordan universitetsfagenes spesifikke arbeidsmåter kan trekkes inn i det faglige arbeidet i skolen gjennom didaktisering, det vil si en bearbeiding og tilrettelegging av arbeidsmåtene for elever i skolen. For fagene KRLE og Religion og etikk gir jeg deretter en kort refleksjon over hvert enkelt kjerneelement i lys av fagspesifikk literacyteori, med en påfølgende drøfting av implikasjoner og utfordringer for skole og lærerutdanning.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherIKO Forlageten_US
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.no*
dc.titleHvordan skal vi forstå, og hva gjør vi med kjerneelementene i KRLE og Religion og etikk?en_US
dc.title.alternativeHvordan skal vi forstå, og hva gjør vi med kjerneelementene i KRLE og Religion og etikk?en_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.pagenumber241-255en_US
dc.source.volume73en_US
dc.source.journalPrismeten_US
dc.source.issue4en_US
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.5617/pri.10088
dc.identifier.cristin2112953
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal