Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLorås, Håvard
dc.contributor.authorHansen, Marte Marie
dc.date.accessioned2023-01-31T18:20:57Z
dc.date.available2023-01-31T18:20:57Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:128977781:33386881
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3047593
dc.description.abstractFormålet med masteroppgaven er å undersøke hvordan faget kroppsøving har bidratt til å stimulere elevers livslange bevegelsesglede i løpet av 13 år. Under Fagrelevans og sentrale verdier for Kroppsøving (KRO01-05) står det: Kroppsøving er eit sentralt fag for å stimulere til livslang bevegelsesglede og til ein fysisk aktiv livsstil ut frå eigne føresetnader (Kunnskapsdepartementet, 2019). Det er ytret en god del om hva som menes å være negativt med faget kroppsøving (for mange tester, for mange kvantitative målinger, for mye bruk av stoppeklokker, elevene blir sammenligninger opp imot hverandre i karaktersetting), men svært lite om hva som er positivt med faget. Denne masteroppgaven tar sikte på å gi innsikt i hva det er med faget som oppleves som positivt, hvorfor det blir opplevd som positivt og til slutt hvordan disse positive opplevelsene legger til rette for at faget skal kunne stimulere elevenes livslang bevegelsesglede. Jeg har benyttet kvalitativ metode, nærmere bestemt fokusgruppeintervju for å tilnærme meg oppgaven og svare på problemstillingen. Sju deltakere deltok i tre ulike fokusgruppeintervju. Dette inkluderer en gruppe med tre deltakere og to grupper med to deltakere. Alle deltakerne har nylig fullført 3- eller 4-årig videregående og studerer nå for å bli lærere. De går for øyeblikket første året på lærerutdanningen og har valgt å studere kroppsøving for å bli kroppsøvingslærere selv. Jeg har tatt utgangspunkt i fenomenologisk tilnærming der hvor jeg forsøker å fortelle deltakernes subjektive opplevelser som har bidratt til å forme dem til dem de er i dag. Videre har jeg tolket datamaterialet for å få en dypere forståelse av deltakernes subjektive opplevelser ved hjelp av tematisk analyse utviklet av Braun & Clark (2006). Denne analysen resulterte i tolv underordnede tema, sortert inn under tre hovedtema. Oppgavens hovedfunn viser at mestring, glede og anerkjennelse er tre sentrale faktorer som gir elevene et ønske om gjentakelse av fysisk aktivitet og som kan sørge for at de opplever bevegelsesglede over tid. Mestring, glede og anerkjennelse er altså positivt assosiert med deltakernes jakt på livslang bevegelsesglede. Oppgaven trekker frem fire faktorer som bidrar til mestring, fire faktorer som bidrar til glede og fire faktorer som bidrar til anerkjennelse. Ved å jobbe med de totalt tolv faktorene i kroppsøvingsundervisningen kan en kroppsøvingslærer legge bedre til rette for at elevene opplever mestring, glede og anerkjennelse, og dermed øke sjansen for at elevene blir på sporet av livslang bevegelsesglede. Oppgaven konkluderer med at dersom det jobbes med de tolv faktorene over tid kan det ha en positiv påvirkning på elevenes jakt på livslang bevegelsesglede. Det er et behov for større kunnskap på det aktuelle området og for kompetente lærere som ser nytteverdien i å jobbe med faktorene som oppgaven trekker fram og som har kunnskap og ferdigheter, og dermed god kompetanse, til å jobbe med disse faktorene i praksis.
dc.description.abstractThe purpose of this thesis is to investigate how the subject Physical Education has contributed to the stimulation of pupils' enjoyment of, and participation in, movement-related activities across the lifespan. Under the norwegian “Fagrelevans og sentrale verdier for kroppsøving (KRO01-05)” it says: Physical Education is a centrally subject to stimulate to lifelong participation and to a physically active lifestyle based on own precondition (Kunnskapsdepartementet, 2019). There is already uttered a good amount about what allegedly is bad about Physical Education (too many tests, too many quantified measurements, too big of a use of stopwatch, the students become comparisons against each other in grading etc.) but very little about the things that are good regarding the subject. This thesis aims to give insight into what it is about the subject that is being perceived as positive by pupils, why it is being perceived as positive and finally how these positive experiences facilitate the subject to be able to stimulate the pupils' lifelong enjoyment of movement (lifelong participation). I have used a qualitative method, more precisely focus group interviews to approach the study and to answer the research question. A total of seven participants participated in three different focus group interviews. This includes one group with three participants and two groups with two participants. All of the participants have recently graduated from either a 3- or a 4-year long high school education and are now studying to become teachers. They are currently in their first year at the teacher training program and have chosen to study Physical Education to become PE-teachers themselves. I have started from a phenomenological approach and my goal is to tell the participants' subjective experiences that have helped shape them to the people they are today. Further on I have interpreted the data material to get a deeper understanding of the participants' subjective experiences with the help of thematic analysis developed by Braun & Clark (2006). This analysis resulted in three main topics, each of them with four subtopics. The study's main findings shows that mastery, enjoyment and acknowledgement are three key factors that give the pupils a desire to repeat physical activity and that can stimulate their experience of the joy of movement over a period of time. Mastery, enjoyment and acknowledgement is thus positively associated with the participants' hunt for enjoyment of, and participation in, movement-related activities across the lifespan. The study highlights four factors that contribute to mastery, four factors that contribute to enjoyment and four factors that contribute to acknowledgement. By working with the total of twelve factors in Physical Education, a PE-teacher can facilitate the students to experience mastery, enjoyment and acknowledgement, and thus be on the right track of enjoyment of, and participation in, movement-related activities across the lifespan. The study concludes that the PE-teacher needs to work with the twelve factors over time for the pupils to experience a positive influence on their lifelong participation. There is a need for bigger knowledge in the current era and for competent teachers that see the utility value in working with the factors which the study highlights and that have knowledge and skills, and thus good competence, to work with these factors in practice.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleJakten på livslang bevegelsesglede i kroppsøvingsfaget
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel