dc.contributor.author | Wangen, Margret Gyda | |
dc.contributor.author | Eilertsen, Mary-Elizabeth B | |
dc.contributor.author | Askim, Torunn | |
dc.contributor.author | Thingnes, Elin Rødahl | |
dc.contributor.author | Solberg, Hilde Strøm | |
dc.contributor.author | Granbo, Randi | |
dc.date.accessioned | 2023-01-20T13:53:34Z | |
dc.date.available | 2023-01-20T13:53:34Z | |
dc.date.created | 2021-12-20T08:53:08Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.citation | Nordisk tidsskrift for helseforskning. 2021, 17 (2). | en_US |
dc.identifier.issn | 1504-3614 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3045004 | |
dc.description.abstract | I et pilotprosjekt med utprøving av samarbeidsstillinger, deltok fem ansatte i sykehus og fem universitetsansatte fra fire helsefaglige profesjonsutdanninger. Hver av dem hadde 20 % stilling øremerket formålet. Hensikten med studien var å utforske forventninger til samarbeidsstillinger og erfaringer med å ha øremerkede stillinger for samarbeid. Innsamling av data ble gjort gjennom fokusgruppeintervjuer før og etter prosjektet, med de som inngikk i stillingene. Dataanalysen var inspirert av Malteruds systematiske tekstkondensering. Resultatene viser at samarbeidsstillinger må forankres i ledelsen og blant kollegaer, både i utdanning og praksisfelt. Samarbeidsstillinger kan bidra til å øke status for praksisdelen av profesjonsutdanningene ved å legge til rette for nye samarbeidsarenaer. Etablering av systematikk i samarbeidet gjennom bruk av nye pedagogiske tilnærminger som SVIP-modellen og hovedveiledermodellen, kan styrke rollen til praksisveiledere og gi dem økt kompetanse i veiledning av studenter. Nye pedagogiske møtepunkter og tydeligere rollefordeling i praksisveiledning av studenter vil også kunne styrke samarbeidet mellom utdanning og praksisfelt. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT | en_US |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.title | Samarbeidet mellom utdanning og praksis i helseprofesjonsstudiene kan styrkes - Erfaringer fra utprøving av samarbeidsstillinger | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.source.pagenumber | 18 | en_US |
dc.source.volume | 17 | en_US |
dc.source.journal | Nordisk tidsskrift for helseforskning | en_US |
dc.source.issue | 2 | en_US |
dc.identifier.doi | 10.7557/14.5264 | |
dc.identifier.cristin | 1970344 | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |