Show simple item record

dc.contributor.authorZahl-Olsen, Rune
dc.contributor.authorHillesund, Odd Kenneth
dc.contributor.authorNess, Ottar
dc.contributor.authorOterholt, Frank
dc.date.accessioned2023-01-20T13:31:47Z
dc.date.available2023-01-20T13:31:47Z
dc.date.created2022-04-30T09:36:01Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationUNIPED. 2022, 45 (3), 233-244.en_US
dc.identifier.issn1500-4538
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3044987
dc.description.abstractStudenter som utdanner seg til familieterapeuter, skal tilegne seg kunnskap om aktuelle teorier og metodiske tilnærminger. De skal tilegne seg ferdigheter og utvikle et reflektert forhold til egne verdier og holdninger og hvilken betydning dette har i arbeid med mennesker. Veiledning av familieterapistudentenes kliniske arbeid i utdanningen er en viktig faktor for at studentene skal oppnå læringsutbyttet og kunne reflektere over sin personlige og sin profesjonelle utvikling. I denne kvalitative studien ble ni familieterapistudenter intervjuet i fokusgrupper for å reflektere over hvilke erfaringer de hadde med videoveiledning i sine lærings- og utviklingsprosesser. Datamaterialet ble analysert gjennom systematisk tekstkondensering. Studien viser at studentene gjennom videoveiledning fikk anledning til å se og høre rollen spilt i reelle settinger i samtaler med familier som sliter. Det gjorde at de fikk anledning til å få en bred oppfatning av rollen som familieterapeut og var til hjelp i deres læringsprosess mot å bli familieterapeut.en_US
dc.description.abstractFamily therapy students must acquire knowledge of current theories and therapeutic approaches, and acquire skills to develop a reflexive relationship to their own values and attitudes, and how this affects their clinical work. Supervision of family therapy students’ clinical work in training is an important factor in the students achieving their learning outcomes, and in reflection on their personal and professional development. In this qualitative study, nine family therapy students were interviewed in focus groups to reflect on their experiences with video supervision. The data was analyzed through systematic text condensation. The study shows that the students, through video supervision, had the opportunity to see and hear their role as a family therapist, played out in real clinical settings. This gave them the opportunity to get a broad understanding of the role of a family therapist, and was helpful in their learning process towards becoming a family therapist.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetsforlageten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleÅ bli familieterapeut: En kvalitativ studie av videoveiledning i familieterapiutdanningen_US
dc.title.alternativeÅ bli familieterapeut: En kvalitativ studie av videoveiledning i familieterapiutdanningen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.pagenumber233-244en_US
dc.source.volume45en_US
dc.source.journalUNIPEDen_US
dc.source.issue3en_US
dc.identifier.doi10.18261/uniped.45.3.7
dc.identifier.cristin2020280
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal