Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHoel, Mari Sommer
dc.contributor.advisorHauge, Kåre
dc.contributor.advisorAas, Hanne Kristin
dc.contributor.authorHernes, Marianne
dc.date.accessioned2023-01-19T18:19:35Z
dc.date.available2023-01-19T18:19:35Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:125980735:4761063
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3044750
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractFormålet med denne masteroppgaven er å få et innblikk i skoleerfaringene til unge voksne med dysleksi, og hvilken påvirkning disse erfaringene har hatt på selvoppfatningen. Informantenes opplevelser og erfaringer kan gi spesialpedagoger og lærere innsikt i hvordan skolehverdagen kan oppleves for elever med dysleksi, og kan bidra til en bevisstgjøring og gi kunnskap som kan styrke læreres kompetanse og kunnskap i møte med elever med dysleksi. Oppgavens teoretiske rammeverk baserer seg på litteratur om dysleksi, tilpasset opplæring, lærer-elev-relasjonen, og med bakgrunn i undersøkelsesområdet vektlegges teori om selvoppfatning særlig tungt. Oppgaven har til hensikt å belyse problemstillingen: Hvilke skoleerfaringer har tre unge voksne med dysleksi hatt i grunnskolen, og hvilken betydning har disse erfaringene hatt for selvoppfatningen deres? For å undersøke problemstillingen har jeg benyttet en kvalitativ intervjustudie, der jeg har intervjuet tre unge voksne med dysleksi, som alle fikk en dysleksidiagnose i løpet av grunnskolen. Denne studien gir innsikt i informantenes tanker, erfaringer og følelser. Funnene fra intervjuene er presentert gjennom to kategorier: psykososiale faktorer og læringsmiljø. Et sentralt funn i studien, viser at alle informantene har tatt høyere utdannelse, til tross for utfordringer og en del negative mestringserfaringer i grunnskolen. Et annet funn viser til at to av informantene hadde kjent på mangelfull tilrettelegging og tilhørighet i ordinær undervisning, mens en informant var fornøyd med tilretteleggingen og opplevelsen av tilhørighet i ordinær undervisning på ungdomsskolen. Videre fremkommer det at to av informantene hadde et ambivalent forhold knyttet til segregert spesialundervisning, da de opplevde mestring, men også en følelse av annerledeshet og utenforskap.
dc.description.abstractThe purpose of this master’s thesis is to gain insight into the experiences young adults with dyslexia have had in primary and secondary school, and to what effect these experiences have had on their self-concept. The informants’ experiences can give teachers valuable insights into how everyday school life can be experienced for students with dyslexia. Furthermore, their experiences can contribute to raising awareness and provide knowledge that can strengthen teachers’ competence and knowledge when dealing with students with dyslexia. The theoretical framework of the thesis is based on literature on dyslexia, adapted education, the teacher-pupil relationship, and the theory of self-concept, which, given the area of research is emphasized. The purpose of the thesis is to shed light on the following topic question: What experiences have three young adults with dyslexia had in primary and secondary school, and what significance have these experiences had on their self-concept? Three young adults with dyslexia, who were all diagnosed with dyslexia during primary school was interviewed in a qualitative interview study. The study provides insight into the informant’s thoughts, experiences and feelings. The findings from the interview are presented in two categories: psychosocial factors and learning environment. A key finding in the study shows that all informants have completed higher education, despite challenges and negative experiences with mastery in primary school. Two of the informants had experienced insufficient facilitation in their education and felt a lack of affiliation in ordinary education. The third informant found both facilitation and sense of affiliation to be satisfactory. Furthermore, two of the three informants had an ambivalent relationship to segregated education, as they experienced mastery, but also outsiderness and a feeling of being different.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleDysleksi og selvoppfatning
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel