Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorScheie, Eldri
dc.contributor.authorBerglund, Teresa
dc.contributor.authorMunkebye, Eli
dc.contributor.authorStaberg, Ragnhild Lyngved
dc.contributor.authorGericke, Niklas
dc.date.accessioned2023-01-19T13:29:29Z
dc.date.available2023-01-19T13:29:29Z
dc.date.created2022-11-03T00:38:17Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.issn2535-8219
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3044664
dc.description.abstractKritisk tenking er beskrevet som en avgjørende kompetanse elever må tilegne seg for å kunne bidra til et bærekraftig samfunn. I denne studien undersøker vi derfor koblingen mellom kritisk tenking (KT) og bærekraftig utvikling (BU) i norsk og svensk læreplan. Bærekraftspørsmål er ofte komplekse og kan ses fra ulike perspektiv. I litteraturen anbefales ofte en fler- eller tverrfaglig undervisningstilnærming til bærekraftspørsmål. Når det gjelder KT hersker det uenighet om KT er en fagspesifikk eller generell kom-petanse, og om de kriteriene det vurderes etter kan variere fra fag til fag. Det er derfor et behov for forskning på tvers av fagdisiplinene for å finne ut av hva det innebærer å tenke kritisk i de ulike fagene i skolen og hvordan dette er koblet til undervisning for bærekraftig utvikling (UBU). I denne studien gjennomføres en dokumentanalyse, basert på et rammeverk for bærekraftkompetanser, av de generelle og fagspesifikke delene av læreplanene. Resultatene viser at både den norske og den svenske overordnede del og fagspesifikke deler av læreplanene kan vise til flere formuleringer knyttet til bærekraft-kompetansene og KT, men et fåtall av bærekraftkompetansene er koblet til kritisk tenking og direkte til BU som innholdselement. Det betyr at dersom læreren i norske og svenske skoler skal undervise helhetlig med en pluralistisk tilnærming til bærekraft-spørsmål, som legger til rette for kritisk tenking, må de gjøre disse koblingene selv.en_US
dc.description.abstractLæreplananalyse av kritisk tenking og bærekraftig utvikling i norsk og svensk læreplanen_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetet i Osloen_US
dc.relation.urihttps://doi.org/10.5617/adno.9095
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.titleLæreplananalyse av kritisk tenking og bærekraftig utvikling i norsk og svensk læreplanen_US
dc.title.alternativeLæreplananalyse av kritisk tenking og bærekraftig utvikling i norsk og svensk læreplanen_US
dc.title.alternativeCurriculum analysis of critical thinking and sustainable development in the Norwegian and Swedish curriculaen_US
dc.title.alternativeLæreplananalyse av kritisk tenking og bærekraftig utvikling i norsk og svensk læreplanen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.volume16en_US
dc.source.journalActa Didactica Norden (ADNO)en_US
dc.source.issue2en_US
dc.identifier.doi10.5617/adno.9095
dc.identifier.cristin2068323
dc.relation.projectNorges forskningsråd: 302774en_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal