Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGustaf Bernhard Uno Skar
dc.contributor.advisorAnne Holten Kvistad
dc.contributor.authorMaria Hole-Forsmo
dc.date.accessioned2023-01-10T18:19:20Z
dc.date.available2023-01-10T18:19:20Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:118957862:51204407
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3042504
dc.description.abstractÅ kunne skrive er en ferdighet som kreves for å kunne være en aktiv deltaker i dagens samfunn, og når barn starter på skolen møter de forventinger om å lære seg å skrive. De fleste elever i skolen lærer seg å lese og skrive uten problemer, men noen elever møter utfordringer allerede i begynneropplæringen. Det å identifisere elever som av en eller annen grunn strever med å tilegne seg skriftspråket, eller som står i fare for å bli hengende etter, kan ha avgjørende betydning for elevens utdanningsløp og livsmestring. Det er stort behov for mer kunnskap om barns tidlige skriveutvikling, og om hva som kjennetegner utviklingen til elever som strever med skriving. Formålet med denne studien var å undersøke hva som kjennetegner skriveutviklingen til elever som strever med skriving på 1. og 2. trinn. For å finne svar på dette har jeg benyttet meg av tekstbanken til forskningsprosjektet Funksjonell skriving de første skoleårene (FUS). I tidsperioden 2019–2021 er det samlet inn elevtekster ved fire målepunkt. Dette datamaterialet har gitt meg mulighet til å følge med på skriveutviklingen til åtte utvalgte elever gjennom 1. og 2. trinn. Jeg har sett på tekstene til fire elever som har fått lav skår på sine tekster, og fire elever som har blitt vurdert innenfor normalen. Resultatet fra undersøkelsen indikerer at elever som strever med skriving etter 2.trinn henger etter jevnaldrende på flere områder i skriveutviklingen. Hovedfunnene i studien viser at skriveutviklingen til elever som strever med skriving etter 2. trinn, sammenliknet med elever som skårer innenfor normalen, kjennetegnes av at de kunne mindre ved skolestart, skriver kortere tekster, har dårligere transkripsjonsferdigheter og har en langsommere progresjon. Elever som ikke strever med skriving, hadde bedre skriveferdigheter når de startet på skolen enn det elever som strever med skriving hadde på slutten av 2. trinn.
dc.description.abstractWhen children start school, they are expected to learn to write. Most children in school learn to read and write without problems, but some children experience difficulty. It is important to identify children who experience difficulty with writing early. Teachers play a critical role in identifying children who might benefit from special instruction. There is also a great need for more knowledge about children's early writing development, and about what characterizes the writing development in early childhood of children who struggle with writing. The purpose of this study was to find out what characterizes the writing development of pupils who struggle with writing at 1st and 2nd grade. My material is taken from the database from the research project Functional Writing in the Primary Years (FUS). From 2019–2021 student texts were collected at four measurement points. This data material has given me the opportunity to follow the writing development of eight children through the 1st and 2nd grade. I have analyzed student texts of four students who have received a low score on their texts, and four students who have been assessed within the normal range. An interesting finding from the master’s thesis research is that children who struggle with writing in the end of 2nd grade lag their peers in several areas of writing development. The main findings of the study shows that in comparison to their normally achieving pears, children who struggle with writing had less knowledge about writing when they started in 1th grade. Children who struggle with writing also write shorter texts and they have poorer transcription skills. Another interesting finding is that children who do not struggle with writing had better writing skills when they started school than children who struggle with writing had at the end of the 2nd grade.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleÅ streve med skriving i de første skoleårene — en longitudinell studie på 1. og 2.trinn
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel