Digitalisering av manuell oppfølging av sau på utmarksbeite
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3041683Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I følge Mattilsynet er det årlig rundt 2 millioner sauer på utmarksbeite på våren i Norge. I løpet av beitesesongen er det 125 000 sauer som dør hvert år, av årsaker som angrep fra rovdyr, sykdom og ulykker. For å unngå unødvendig tap av sau krever myndighetene at det drives jevnlig oppfølging av sauene i denne perioden. I følge norsk lov er bøndene pliktige til å se etter dyr på beite minst én gang i uken. Dette betyr at sauebonden må fysisk ut i terrenget hvor sauene befinner seg og se til at alt er som det skal. Dersom det skulle være noen sau som er syke, skadde eller døde må bonden iverksette tiltak for ivaretakelse av sauenes velferd.
På tilsynsturene til sauebonden krever også myndighetene dokumentasjon på tilstanden til sauebestanden. Denne dokumentasjonen blir sendt inn til myndighetene ved sesongens slutt. I dag blir den innsamlede informasjonen registrert manuelt med penn og papir, som fritekst uten en fastsatt struktur eller metode. Det er derfor et ønske om å lage et digitalt system som kan forenkle innsamlingsmetoden til bøndene på tilsynstur. Denne masteroppgaven presenterer designet, utviklingsprosessen, brukertestingen og evalueringen av et konsept av et system som kan forbedre og effektivisere dokumentasjonen av bøndenes tilsyn.
I evalueringen av systemet ble det foretatt syv brukertester på medstudenter og romkamerater med ulik grad av tilknytning til landbruk. Brukertestene gir en indikasjon på hvor brukervennlig systemet er, hvor godt det møter sauebøndenes behov i henhold til kravspesifikasjonen og om systemet potensielt kan erstatte eksisterende innsamlingsmetode av informasjon på tilsynsturer.
Resultatene fra brukertestene antyder at systemet per nå krever ytterligere forbedringer og videreutvikling før den er et fullverdig produkt med høy nytteverdi for sauebønder. Likevel, har konseptet til systemet vist seg å være godt motatt med positiv respons. Store deler av systemet ble opplevd som oversiktlig, strukturert og intuitivt. Registreringsprosessen av informasjon på tilsynstur var lettvint og enkel å følge, med et brukergrensesnitt som gjorde det effektivt å registrere detaljer. According to the Norwegian Food Safety Authority, there are around 2 million sheep grazing in the open in the spring in Norway every year. During the grazing season, 125,000 sheep die each year, due to causes such as attacks from predators, diseases and accidents. In order to avoid unnecessary loss of sheep, the authorities require that the sheep should be regularly monitored during this period. According to the Norwegian law, farmers are obliged to look after animals on pasture at least once a week. This means that the sheep farmer must physically go out into the terrain where the sheep are located and make sure that everything is as it should be. Should there be any sick, injured or dead sheep, then the farmer must implement measures to safeguard the welfare of the sheep.
On the inspection trips of the sheep farmer, the authorities also require documentation of the condition of the sheep population. This documentation is sent to the authorities at the end of the season. Today, the collected information is registered manually with pen and paper, as free text without a set structure or method. There is therefore a desire to create a digital system that can simplify the collection method for farmers on inspection trips. This master's thesis presents the design, development process, user testing and evaluation of a concept of a system that can improve and streamline the documentation of farmers' inspections.
In the evaluation of the system, seven user tests were performed on fellow students and roommates with varying degrees of association to agriculture. The user tests give an indication of how user-friendly the system is, how well it meets the needs of the sheep farmers in accordance with the requirements specification and whether the system can potentially replace the existing collection method of information on inspection trips.
The results from the user tests suggest that the system currently requires further improvements and further development before it is a full-fledged product with high utility value for sheep farmers. Nevertheless, the concept of the system has proven to be well received with a positive response. Large parts of the system were perceived as clear, structured and intuitive. The registration process of information on the inspection trip was easy and simple to follow, with a user interface that made it efficient to register details.