Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSabri, Omar
dc.contributor.authorDaae, Fredrik
dc.contributor.authorDovland, Martin
dc.date.accessioned2022-12-31T18:19:11Z
dc.date.available2022-12-31T18:19:11Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:116385539:25625744
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3040130
dc.description.abstractBygg- og anleggsbransjen er med sin omsetning på 630 milliarder i 2020 og 260 000 ansatte Norges største landsbaserte næring. Konflikter i bransjen koster samfunnet store summer. Det er beregnet at konfliktene på anleggssiden har en samfunnskostnad på 2,2 milliarder per år. Konsekvensene av konfliktene er ikke bare økonomiske. En konfliktfylt arbeidsdag fører også til stress og sykefravær for de som jobber i bransjen. Interorganisatorisk samhandling mellom flere aktører med ulike mål, lave marginer og høy risiko, gjør bransjen særlig utsatt for konflikter. Litteraturen på temaet har i stor grad rettet fokus mot anleggssektoren, mens jernbane- og byggeprosjekter har fått mindre oppmerksomhet. Hensikten med oppgaven har derfor vært å studere årsaker til konflikter mellom entreprenør og byggherre innenfor jernbane- og byggeprosjekter. Gjennom oppgaven er de vanligste konfliktårsakene kartlagt. Deretter er det vurdert i hvilken grad kontraktuelle forhold påvirker konfliktene, før det til slutt er sett på hvordan tidlig involvering påvirker konfliktnivået. For å sammenligne jernbane- og byggeprosjekter er det sett på statlige prosjekter hvor Bane NOR og Statsbygg er byggherre. Metodene som er benyttet er litteraturstudie, spørreundersøkelse og dybdeintervju. Litteraturstudiet kartla teorien om konflikter mellom byggherre og entreprenør, og la grunnlaget for spørreundersøkelsen. Spørreundersøkelsen ble gjennomført av totalt 57 respondenter fra både byggherre- og entreprenørsiden med erfaring innenfor ledelse av prosjekter med Bane NOR og Statsbygg som byggherre. Til slutt ble det gjennomført tre dybdeintervju med direktører i bransjen for å diskutere temaet og funnene. Resultatene fra spørreundersøkelsen viser at de tre vanligste årsakene til konflikter er (1) feil eller mangler i konkurransegrunnlaget, (2) ulik oppfattelse av risiko- og ansvarsfordeling i kontrakten og (3) tillegg eller endringer. Fra intervjuobjektene og litteraturen fikk personrelaterte konflikter mye oppmerksomhet. Personrelaterte konflikter må av denne grunn også ansees som en vanlig konfliktårsak. Flertallet fra undersøkelsen oppga at det var liten sammenheng mellom kontraktssum og konfliktnivået. Ingen oppga at lavere kontraktsum ga flere konflikter, mens 30 % mente at høyere kontraktsum ga høyere konfliktnivå. Fra byggsiden opplevde omtrent halvparten av respondentene at utførelsesentrepriser med NS 8405 som kontraktsgrunnlag ga høyere konfliktnivå i prosjektene. En signifikant andel fra både jernbane og bygg oppga at de ikke hadde erfart noen sammenheng mellom kontraktsgrunnlag og konfliktnivå. Under 5 % av respondentene oppga at entreprenørene i stor nok grad ble involvert i tidligfasen av prosjektet. I tillegg svarte 90 % at konfliktnivået ville blitt redusert dersom det ble investert mer ressurser i tidligfasen av prosjektene for å skape felles forståelse før byggestart. Ved å benytte mer ressurser i tidligfasen kan de tre mest valgte årsakene til konflikter fra spørreundersøkelsen reduseres. Til videre forskning på konflikter i jernbane- og byggeprosjekter foreslås det å gå mer i dybden på tidlig involvering av entreprenør, og om kostnaden rundt etablering av dette vil gjøre opp for kostnadene av konflikter på lang sikt. Samspill er en gjennomføringsmodell med tidlig involvering av entreprenør som med hell er testet ut på store byggeprosjekter i Norge. Muligheten for og effekten av samspill på norske jernbaneprosjekter er og aktuelt å studere nærmere.
dc.description.abstractWith a 2020 revenue of 630 billion NOK and 260 thousand workers, the construction industry is the largest land-based industry in Norway. Conflicts in the sector are costly to society. The social cost of construction-related conflicts is estimated to be 2,2 billion NOK per year. The financial ramifications of the conflicts are not the only ones. Conflict-filled workdays result in stress and sick leave for people working in the industry. Inter-organizational interaction between multiple actors with various objectives, low profit margins, and significant risk makes the industry especially prone to conflict. The literature on the topic is largely centered on roads and tunnels, with little emphasis on railway and building projects. Therefore, the objective of the thesis has been to investigate the causes of owner-contractor conflicts in railway and building projects. The thesis maps out the most recurrent sources of conflict. Then, the influence of contractual conditions on the conflicts is evaluated, followed by an examination of the impact of early involvement on the level of conflict. To compare railway and construction projects, government projects for Bane NOR and Statsbygg have been examined. Three approaches have been utilized in this thesis, namely literature review, questionnaire, and in-depth interview. The literature review has provided a summary of the literature on client-contractor conflicts and created the groundwork for the survey. The survey was performed by a total of 57 respondents with experience in project management on both the owner and contractor sides, with Bane NOR and Statsbygg as the customer. Finally, three in-depth interviews with company executives discussing the topic and findings were done. According to the results of the poll, the three most prevalent reasons of disputes are (1) flaws or inadequacies in the tender document, (2) differing interpretations of responsibility and risk allocation in the contract, and (3) changes. Person-related conflicts attracted a lot of attention from the interviewees and the literature. Consequently, interpersonal disputes must also be considered a significant source of conflict. According to the majority of respondents, there is minimal correlation between contract value and level of conflict. 30 percent of those surveyed said that a greater contract value led to a higher level of conflict, while no one stated that a lower contract amount led to more conflicts. On building projects, approximately half of the respondents felt that bid-build contracts with NS 8405 as the contract basis led to a higher level of project conflict. A significant portion from both sectors stated that they had not experienced any correlation between the contract basis and the level of conflict. Less than 5% of respondents indicated that contractors were sufficiently involved in the initial phases of the projects. In addition, ninety percent of respondents said that the level of conflict would be lowered if more resources were invested in the early phases of projects to establish a common understanding prior to construction. By allocating more resources during the initial phase, the top three reasons of conflict identified in the study can be mitigated. For future research on disputes in railway and construction projects, it is proposed to go more deeply into the early involvement of the contractor and whether the expense of establishing this will be less than the savings from a reduction in conflict. Partnering is a successful implementation model for large construction projects in Norway that involves early contractor involvement. The possibilities and impact of partnership on Norwegian railway projects are also worthy of further research.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleKonfliktårsaker i statlige jernbane- og byggeprosjekter
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel