Padlet som læremiddel - et digitalt verktøy i studenters læringsprosesser
Peer reviewed, Journal article
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3038155Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for lærerutdanning [3411]
- Publikasjoner fra CRIStin - NTNU [37304]
Originalversjon
Norsk pedagogisk tidsskrift. 2021, 105 (3), 343-354. 10.18261/issn.1504-2987-2021-03-07Sammendrag
Artikkelen tar for seg bruken av det digitale verktøyet Padlet i undervisning for lærerstudenter. Materialet er refleksjonsnotater som er skrevet av studenter som deltok i undervisning der Padlet ble brukt, i henholdsvis norskdidaktikk og KRLE (kristendom, religion, livssyn og etikk). Dette materialet analyseres og drøftes med utgangspunkt i Rupert Wegerifs didaktiske tilnærming til internett-relatert undervisning, med dialogisk rom som sentral metafor. De tre betingelsene som etter Wegerifs oppfatning er avgjørende for at dialogiske rom skal kunne utfolde sitt potensial (opening, widening, deepening), brukes som innfallsvinkler for å belyse hvordan Padlet kan bidra i studenters læringsprosesser.