dc.contributor.advisor | Tøssebro, Jan | |
dc.contributor.advisor | Hjulstad, Johan | |
dc.contributor.author | Tønder, Lena Marit | |
dc.date.accessioned | 2022-11-10T18:22:12Z | |
dc.date.available | 2022-11-10T18:22:12Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:106119338:21651768 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3031288 | |
dc.description.abstract | Denne studien omhandler den kvalifiserte tegnspråkpedagogen i tegnspråkopplæring for
foreldre til døve og hørselshemmede barn i språkpakken, Se mitt språk. Studien er den første
av sitt slag som belyser tegnspråkpedagogers beskrivelser av hva de anser som effektiv
tegnspråkopplæring for foreldrene til døve og hørselshemmede barn. For å undersøke dette,
ble det anvendt noen utvalgte kvalitative metoder for å synliggjøre tegnspråkpedagogers ulike
beskrivelser fra sin tegnspråkundervisningspraksis i en foreldregruppe fra Se mitt språk. Det
ble tatt i bruk deltakende observasjon og videoopptak av tegnspråkpedagogers
undervisningspraksis, etterfulgt av individuelle intervjuer med og uten videoopptak. I
intervjudelen ble det brukt ulike intervjuelementer som for eksempel eksplorativt-,
ustrukturert og semistrukturert intervju for å få tak i tegnspråkpedagogers ulike perspektiver
og beskrivelser av sine tegnspråkundervisninger. Nedskriving og oversettelsesarbeidet fra
videoopptakene bidro til å få oversikt over ulike uttalelser og beskrivelser fra
tegnspråkpedagogers erfaring fra deres undervisningspraksis. Disse ble nøye analysert,
vurdert og kategorisert noe som førte til tre vesentlige funn eller hovedområder. De tre
hovedområdene er: 1) foreldrenes nivåforskjeller i tegnspråkferdigheter og deres
tegnspråklæring, 2) tegnspråkpedagogers undervisningskompetanse, og 3) norsk tegnspråk i
språkpakken Se mitt språk. Disse tre hovedområdene dannet blant annet grunnlaget for
drøfting rundt hva som fungerer og hva som utfordrer i tegnspråkpedagogers
undervisningsarbeid i Se mitt språk. Relevante teorier er tatt med for å underbygge disse
drøftingsaspektene, og oppgaven avsluttes med en oppsummering av drøfting og en
konklusjon av oppgaven. Til slutt presenteres det noen felt som kan forskes videre på.
Å jobbe som tegnspråkpedagog i tegnspråkopplæringen Se mitt språk innebærer mye mer enn
å bare rent teknisk undervise i norsk tegnspråk. Tegnspråkpedagoger må også kunne bidra til
å motivere, ivareta og støtte foreldrene på deres eventyrlige tegnspråkreise inn i deres
hørselshemmede barns tegnspråkverden som venter på å bli oppdaget av foreldrene. | |
dc.description.abstract | This study is about the qualified sign language teachers in Norwegian sign language training
for parents of deaf and hearing-impaired children in the language training plan, See My
Language. The study is the first of its kind that sheds light on the sign language teacher's
descriptions of what they consider effective sign language training for parents. To investigate
this, some selected qualitative methods were used to highlight sign language teacher's various
descriptions from their sign language teaching practice in a parent group from See My
Language. Ethnographic research as participatory observation and video recordings of sign
language teachers' sign language teaching practice were used, followed by individual
interviews with and without video recordings. In the interview section, various interview
elements such as exploratory, unstructured and semi-structured interviews were used in order
to obtain the different perspectives and descriptions of the sign language teachers’ teaching.
The write-down and translation work from the video recordings gave an overview of varied
statements and descriptions from the sign language teacher's experience from their teaching
practice. Their statements and descriptions were carefully analyzed, assessed and categorized
which led to three significant discoveries or main areas. These main areas dealt with parental
learning premises: level differences in sign language skills and their sign language learning;
about sign language teachers' sign language didactics: teaching abstract and concrete sign
language topics and their change- and development competence; and the last one was about
Norwegian Sign Language in Sign Language Training in See My Language. These three main
areas formed the basis for discussion of what where the sign language teachers described,
contributed to good, including challenges in, sign language teaching were made visible.
Relevant theories have been included to support these discussion aspects, and the thesis
concludes with a summary of the discussion and a conclusion of the thesis. Finally, a
presentation of some fields that can be further researched.
Working as a sign language teacher in See My Language involves much more than just
teaching Norwegian Sign Language. They must also be able to help, motivate, care for and
support parents on their sign language journey into their deaf and hearing-impaired children’s
wonderful world of sign language, waiting to be discovered by their parents. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Den kvalifiserte tegnspråkpedagogen | |
dc.type | Master thesis | |