Show simple item record

dc.contributor.advisorTøssebro, Jan
dc.contributor.advisorHjulstad, Johan
dc.contributor.authorTønder, Lena Marit
dc.date.accessioned2022-11-10T18:22:12Z
dc.date.available2022-11-10T18:22:12Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:106119338:21651768
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3031288
dc.description.abstractDenne studien omhandler den kvalifiserte tegnspråkpedagogen i tegnspråkopplæring for foreldre til døve og hørselshemmede barn i språkpakken, Se mitt språk. Studien er den første av sitt slag som belyser tegnspråkpedagogers beskrivelser av hva de anser som effektiv tegnspråkopplæring for foreldrene til døve og hørselshemmede barn. For å undersøke dette, ble det anvendt noen utvalgte kvalitative metoder for å synliggjøre tegnspråkpedagogers ulike beskrivelser fra sin tegnspråkundervisningspraksis i en foreldregruppe fra Se mitt språk. Det ble tatt i bruk deltakende observasjon og videoopptak av tegnspråkpedagogers undervisningspraksis, etterfulgt av individuelle intervjuer med og uten videoopptak. I intervjudelen ble det brukt ulike intervjuelementer som for eksempel eksplorativt-, ustrukturert og semistrukturert intervju for å få tak i tegnspråkpedagogers ulike perspektiver og beskrivelser av sine tegnspråkundervisninger. Nedskriving og oversettelsesarbeidet fra videoopptakene bidro til å få oversikt over ulike uttalelser og beskrivelser fra tegnspråkpedagogers erfaring fra deres undervisningspraksis. Disse ble nøye analysert, vurdert og kategorisert noe som førte til tre vesentlige funn eller hovedområder. De tre hovedområdene er: 1) foreldrenes nivåforskjeller i tegnspråkferdigheter og deres tegnspråklæring, 2) tegnspråkpedagogers undervisningskompetanse, og 3) norsk tegnspråk i språkpakken Se mitt språk. Disse tre hovedområdene dannet blant annet grunnlaget for drøfting rundt hva som fungerer og hva som utfordrer i tegnspråkpedagogers undervisningsarbeid i Se mitt språk. Relevante teorier er tatt med for å underbygge disse drøftingsaspektene, og oppgaven avsluttes med en oppsummering av drøfting og en konklusjon av oppgaven. Til slutt presenteres det noen felt som kan forskes videre på. Å jobbe som tegnspråkpedagog i tegnspråkopplæringen Se mitt språk innebærer mye mer enn å bare rent teknisk undervise i norsk tegnspråk. Tegnspråkpedagoger må også kunne bidra til å motivere, ivareta og støtte foreldrene på deres eventyrlige tegnspråkreise inn i deres hørselshemmede barns tegnspråkverden som venter på å bli oppdaget av foreldrene.
dc.description.abstractThis study is about the qualified sign language teachers in Norwegian sign language training for parents of deaf and hearing-impaired children in the language training plan, See My Language. The study is the first of its kind that sheds light on the sign language teacher's descriptions of what they consider effective sign language training for parents. To investigate this, some selected qualitative methods were used to highlight sign language teacher's various descriptions from their sign language teaching practice in a parent group from See My Language. Ethnographic research as participatory observation and video recordings of sign language teachers' sign language teaching practice were used, followed by individual interviews with and without video recordings. In the interview section, various interview elements such as exploratory, unstructured and semi-structured interviews were used in order to obtain the different perspectives and descriptions of the sign language teachers’ teaching. The write-down and translation work from the video recordings gave an overview of varied statements and descriptions from the sign language teacher's experience from their teaching practice. Their statements and descriptions were carefully analyzed, assessed and categorized which led to three significant discoveries or main areas. These main areas dealt with parental learning premises: level differences in sign language skills and their sign language learning; about sign language teachers' sign language didactics: teaching abstract and concrete sign language topics and their change- and development competence; and the last one was about Norwegian Sign Language in Sign Language Training in See My Language. These three main areas formed the basis for discussion of what where the sign language teachers described, contributed to good, including challenges in, sign language teaching were made visible. Relevant theories have been included to support these discussion aspects, and the thesis concludes with a summary of the discussion and a conclusion of the thesis. Finally, a presentation of some fields that can be further researched. Working as a sign language teacher in See My Language involves much more than just teaching Norwegian Sign Language. They must also be able to help, motivate, care for and support parents on their sign language journey into their deaf and hearing-impaired children’s wonderful world of sign language, waiting to be discovered by their parents.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleDen kvalifiserte tegnspråkpedagogen
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record