Team Accelerator 2.0
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3030023Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Gruppearbeid spiller en stor rolle for pedagogikk innen høyere utdanning. Forå utnytte hele potensialet til gruppearbeid trenger man en god struktur og godeforhold, mens professorer og læringsassistenter passer på, og følger med. Ny tekno-logi med nye informasjonssystemer åpnet opp for andre måter å kommunisereog sammarbeide med gruppearbeid på. Programvareassistert gruppearbeid un-der høyere utdanning krever derfor at man tar andre parametere i betraktning. Idenne rapporten begynner vi med en analyse av gruppearbeid i høyere utdanningog potensiale til informasjonssystemer for å forbedre effektiviteten. Ved å begynnefra en tidligere masteroppgave [1], en web-applikasjon, så presenterer vi flereforbedringer til dataprosessering og visualisering, i tillegg til å implemetere nyefunksjonaliteter. To iterasjoner med utvikling og brukertester førte oss til resultatettil denne rapporten. Så diskuterer vi utfallet til dette resultatet og våre metoderbrukt under prosjektet. Til slutt utforsker vi påvirkingen applikasjonen har hattfor gruppearbeid ved NTNU, samt åpner opp for videre utvikling og testing ved åpresentere forslag til fremtidig arbeid. Group work is playing a major role in higher education’s pedagogy. Exploiting thefull potential of group work requires building a solid team core, which will beable to reach its best capability while being monitored by professors and teachingassistants. In a physical context, people knew how to communicate and work to-gether. Technology and information system offered new ways and arenas for groupinteraction to happen. Remotely or not, information systems offered new possib-ilities to collaborate, create, and work for groups. In the specific case of software-assisted group work in higher education, different parameters must be taken intoaccount. In this master thesis, we present results obtained from improving a groupwork support tool in higher education, with a special focus on the teaching staffside monitoring group work. Starting from a previous Master Thesis work [1], aweb application, we present several improvements in data processing and visu-alization, as well as new functionalities. Two iterations of development and testslead us to this paper’s results. Then, we discussed the outcome of these iterationsand our methods to check the validity of our work, as well as investigating theimpact of our application improvements on group work at NTNU. To conclude weopen this paper by exploring potential future work linked to our usability tests.