dc.contributor.advisor | Dagrun Astrid Aarø Engen | |
dc.contributor.author | Magnus Bergland-Landheim | |
dc.date.accessioned | 2022-11-02T18:19:40Z | |
dc.date.available | 2022-11-02T18:19:40Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:110180311:20854347 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3029688 | |
dc.description.abstract | Denne avhandlingen utforsker hvordan studenter, læringsassistenter og undervisere
tilknyttet et studentaktivt emne på universitetsnivå/ved NTNU opplever studenters læring
og motivasjon gjennom bruk av flipped-classroom. Gjennom problemstillingen ønsker jeg
å belyse opplevelser av læring og motivasjon i et resultatorientert forskningsfelt.
Datagrunnlaget for studien baserer seg på kvalitative intervjuer med fire informanter i
ulike roller i emnet, og er analysert med en fortolkende fenomenologisk (IPA) tilnærming.
Gjennom analysen har jeg forsøkt å fortolke informantenes meningsverden, og å gi
mening til deres talte opplevelser. Hovedvekten for analysen ble rettet mot viktigheten
av å se arbeidslivsrelevans og autonomi, både for motivasjon og læring. Disse aspektene
er viktige å trekke frem da disse formene for motivasjon ser ut til å være det som driver
studentmassen fremover. Resultatene fra det empiriske materialet viser at
arbeidslivsrelevans er en vesentlig faktor for studentenes motivasjon og læring i emnet.
Emnet som er studieobjektet for denne avhandlingen er både arbeidslivsnært,
studentaktivt og informantene i studien gir et spennende innblikk i hvilke opplevelser de
har om dette. Læringsutbyttet i emnet kan sees på som overførbart til videre
studieprogresjon og i arbeidslivet. Samtidig kan man se på læringsprosessen som noe
større som kanskje aldri er helt ferdig. | |
dc.description.abstract | This dissertation explores how students, learning-assistants and lecturers associated with
a student-active subject at university level / at NTNU, experience student's learning and
motivation using flipped-classrooms. Through the dissertations problem, I want to shed
light on experiences of learning and motivation in a results-oriented research field.
The data basis for the study is based on qualitative interviews with four informants in
different roles in the course and is analysed with an interpretive phenomenological
analyses (IPA) approach. Through the analysis, I have tried to interpret the informants'
world of meaning and give meaning to their spoken experiences. The main emphasis of
the analysis was on the importance of seeing working life relevance and autonomy, both
for motivation and learning. These aspects are important to highlight as these forms of
motivation seem to be what drives the student body forward. The results from the
empirical material show that working life relevance is an important factor for students'
motivation and learning in this subject. The subject that is the study object for this
dissertation is both close to work, student active and the informants in the study provide
an exciting insight into what experiences they have about this. The learning outcome in
the course can be seen as transferable to further study progression and in working life.
At the same time, one can look at the learning process as something bigger that may
never be finished. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Opplevelser av studenters læring og motivasjon med flipped-classroom som undervisningstilnærming | |
dc.type | Master thesis | |