Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorErikstad, Stein Ove
dc.contributor.authorRønningen, Magnus
dc.date.accessioned2022-11-01T18:19:23Z
dc.date.available2022-11-01T18:19:23Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:106583545:37062715
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3029423
dc.description.abstractRedusert konkurranseevne blant norske skipsdesignfirma i senere år fordrer en kritisk vurdering av deres nåværende praksis for å identifisere nødvendige tiltak som bedrer situasjonen. Som en informasjonskilde til å undersøke denne praksisen, mer bestemt deres designprosess, utpeker data fra et skipsdesignfirma sitt ERP system seg som en potensiell kandidat grunnet dets nåværende bruk til å planlegge og overvåke prosjekter. Derfor, undersøker denne oppgaven følgende forskningsspørsmål: Er data fra et skipsdesignfirma en gyldig informasjonskilde til å beskrive og måle aktiviteter og ressursbruk i deres design prosess? For å svare på forskningsspørsmålet inkluderer arbeidet med oppgaven et litteraturstudie med fokus på relevante tema tilknyttet skipsdesign, i tillegg til en vurdering av data fra et skipsdesignfirma sitt ERP system. Formålet med litteraturstudiet er å gi en grunnleggende forståelse av praksiser i skipsdesign som potensielt kan undersøkes ved hjelp av ERP data. Funnene fra litteraturstudien fremhever et sett med informasjonskomponenter hvilket blir brukt til å vurdere informasjonsinnholdet i ERP dataene. Ved å prosessere, granske og analysere et tilsendt datasett med data fra skipsdesignprosjekter fra 2015 til tidlig 2022, hvorvidt disse komponentene er tilstede og kvaliteten på de brukes til å avgjøre egnetheten til ERP dataene. En hovedmotivasjon for det gitte forskningsspørsmålet er å avgjøre hvorvidt ERP systemet kan virke som en kilde til å hente ut data for å utforske forholdet mellom ressursbruk og konkurranseevne i fremtidig forskning for det aktuelle skipsdesignfirmaet. Skipsdesignfirmaet som dataene skal gi informasjon på, opererer hovedsaklig med "tender-baserte" prosjekter. For hver "tender-invitasjon" de aksepterer, registreres et prosjekt som en "opportunity" for senere å registreres på nytt dersom prosjektet blir kontrahert. Det er ingen informasjon i dataene som knytter sammen disse to registreringene og dermed gjøres videre undersøkelser hver for seg. Resultatene fra disse undersøkelsene antyder at svaret på forskningsspørsmålet er ja, men at det er noen begrensninger. Tapte tendere vurderes som de mest interessante å undersøke i videre forskningsarbeid grunnet dets påvirkning på tapt profitt. Dessverre, er også disse prosjektene de med minst detaljerte data. Til tross for dette, så er det potensial i informasjonen som ligger i dataen på disse prosjektene med hensyn på å undersøke hvorfor noen projsekter blir kontrakt og andre ikke, selv om det må gjøres på et begrenset detaljnivå. Prosjekter som er tilknyttet en kontrakt gir derimot muligheter for mer detaljerte analyser. I tillegg til å redusere utgifter på prosjekter som ikke blir betalt for, som er tilfelle i tapte tendere, så vil det å øke profitt på prosjekter som er betalt for, enten det er vunnede tendere eller "FEED" prosjekter, være et viktig steg mot å gjøre lønnsomme skipsdesignaktiviteter. Dermed kan mer detaljerte vurderinger på aktiviteter og ressursbruk i disse prosjektene gi grunnlag for forbedringer i dagens skipsdesignpraksis for det aktuelle skipsdesignselskapet.
dc.description.abstractReduced competitiveness among Norwegian ship design companies in recent years promotes the need to critically review their practices so as to identify measures that may foster improvement. As a source of information to investigate these practices, in particular, their design process, data from a ship design company’s enterprise resource planning (ERP) system exhibits potential due to its current use in tracking and planning design projects. Therefore, this thesis pursues the following research question (RQ): Is data from a ship design company’s ERP system an appropriate source of information for describing and measuring activities and resource expenditure in their design process? To answer this research question the thesis work includes a literature review on relevant subjects related to ship design, as well as an assessment of data from a ship design company’s ERP system. The purpose of the literature review is to provide a basis for understanding the ship design practices that might be investigated from the ERP system data. Its findings highlight a set of information elements that are used to assess the information content of the ERP system data. By processing, examining, and analysing a provided data set that includes data on ship design projects from 2015 up until early 2022 the presence and quality of these elements are used to determine the applicability of the ERP system data. A key motivation for the stated RQ is to determine whether the ERP system may serve as a data repository for exploring the relationship between resource expenditure and competitiveness in future research. The ship design company of which design process the data is supposed to represent operate mostly with tender-based projects. For every tender invitation they accept, a project is registered as an opportunity to later be reregistered if it becomes a contract. There is no information in the data set that indicates whether an opportunity project turned into a contract, thus further investigations of the information content are conducted on opportunity projects and contracted projects separately. The results from this investigation indicate that the answer to the research question is yes, but there are limitations. Lost tender-based projects are considered the most interesting to study further due to their impact on lost profit. Unfortunately, these projects are also the ones with the least detailed information content. Nevertheless, the information it provides may still provide insight into why some contracts are won while others are not, albeit with a limited detail level. Projects that have turned into a contract, on the other hand, allow for more detailed analysis. In addition to reducing expenses on not-paid-for projects, as would be the case for a lost tender-based project, increasing profits from paid-for projects, whether related to won tenders or FEED projects, is considered an important means to stay profitable. Thus investigating more in detail activities and resource expenditure in these projects may foster improvements in current ship design practices for the ship design company.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleAn Exploratory Study of a Norwegian Ship Design Process
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel