Show simple item record

dc.contributor.advisorRønning, Frode
dc.contributor.authorMorten, Nygård
dc.date.accessioned2022-10-20T17:19:47Z
dc.date.available2022-10-20T17:19:47Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:105366101:21547017
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3027408
dc.description.abstractHver elev i den videregående skolen har i dagens skolelandskap tilgang på en egen datamaskin. Tilbydere av matematisk innhold har i lyset av dette utviklet nye måter å jobbe med matematikkfaget. Denne studien tar for seg elevers arbeidsmetoder i konteksten av oppgaver fra det digitale læreverket Campus Inkrement. Studien setter spesielt fokus på hjelpemidlene elevene bruker samt løsningsmetodene de anvender i prosessen frem mot svaret. Oppgaven baseres på observasjon og intervju av åtte elever fra de videregående matematikkursene 1T og R1, og teorien om instrumentell skapelse. Analysen tar utgangspunkt i et utvalg av artefakter fra observasjonen. Følgende artefakter ble med i utvalget: Campus Inkrement (herunder automatisk tilbakemelding, fasit og videoleksjoner), dialog, Google, nettbaserte algebrakalkulatorer og til slutt blyant og papir. Det viser seg at begrensninger i én artefakt, fører til at elevene finner nye artefakter. Disse artefaktene har muligheter som veier opp for begrensningene i det forrige. Dette eksemplifiseres ved at begrensninger knyttet til tilbakemeldings- og veiledningssystemet i Campus Inkrement førte til at elevene fant algebrakalkulatorer på nettet for å kunne se på forslag til oppgaveløsninger. Nøkkelord: digitale læreverk, hjelpemidler, digitale verktøy, instrumentell skapelse, tilbakemelding, Campus Inkrement
dc.description.abstractAll high school students in Norway have access to their own personal computer. In response to this, content providers have developed new ways of working with the subject of mathematics. This study details the student’s work methods in the context of working with tasks from the digital curriculum Campus Inkrement. The study focuses on the aids used by the students and the methods they apply when solving tasks. Based on observation and interviews with eight students from two theoretical mathematics courses and the theory of instrumental genesis a case is made. The analysis is based on a selection of artifacts seen in the observation. The following artifacts were selected: Campus Inkrement (which consists of automatic feedback, answer keys and video lectures), dialogue, Google, web-based algebraic calculators, and lastly pencil and paper. It appears that constraints in one artifact led the students to find new artifacts to make up for these lacks. An example of this is that constraints tied to the feedback- and guidances ystems in Campus Inkrement lead the students to find algebraic calculators on the internet to view sample solutions for certain tasks. Keywords: Digital curricula, learning aids, digital tools, instrumental genesis, feedback, Campus Inkrement
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleDigitale læreverk — fremskritt eller fase?
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record