Show simple item record

dc.contributor.advisorHolmemo, Marte Daae-Qvale
dc.contributor.authorHaavengen, Idunn
dc.contributor.authorBakke-Jakobsen, Emilie
dc.date.accessioned2022-10-07T17:30:09Z
dc.date.available2022-10-07T17:30:09Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:116072287:116131601
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3024650
dc.description.abstractKompetanse regnes som organisasjoners viktigste og mest verdifulle ressurs, og kan defineres som ansattes kunnskap, ferdigheter, evner og holdninger. Flere hevder at individuelle arbeidsresultater, så vel som hele bedriftens suksess, er avhengig av ansattes kompetanse. Til tross for dette opplever flere ansatte å ikke få mobilisert sitt kompetansepotensial. Prestasjonsstyringsteknologi presenteres som en løsning på dette og vil ifølge flere skape et skifte innenfor kompetanseutvikling. Derfor undersøker denne oppgaven hvordan prestasjonsstyringsteknologi brukes til kompetanseutvikling av ansatte. Forskningen har blitt gjennomført som et kvalitativt casestudie av Hydro. De har utviklet sin egen prestasjonsstyringsteknologi til kompetanseutvikling ved navn Team Performance. Caset ble undersøkt gjennom observasjoner, intervjuer og dokumentstudier. Resultatene indiker at prestasjonsstyringsteknologi hovedsakelig måler den/de kompetanse-komponenten organisasjonen forbinder med kompetansebegrepet. Videre viste vi at ansattes holdninger påvirker og påvirkes av hvordan prestasjonsstyringsteknologi brukes til kompetanseutvikling, da holdninger er avgjørende for å kunne drive kompetanseutvikling. Avslutningsvis viste vi at prestasjonsstyringsteknologi brukes til å drive kompetanse-utvikling av den/de kompetansekomponenten som er tettest knyttet til prestasjoner i bedriften. Disse funne gir flere praktiske og forskningsmessige implikasjoner. Fra et praktisk perspektiv gir dette bedrifter som ønsker å ta i bruk prestasjonsstyringsteknologi til kompetanseutvikling ny innsikt rundt hvilke resultater dette gir i praksis, samt hva som er viktig å være klar over ved bruk og implementering. For videre forskning er det viktig å videre undersøke relasjonen mellom prestasjonsstyringsteknologi, kompetanseutvikling og prestasjoner for å bedre forstå hvordan man kan utnytte synergiene. Denne oppgaven har bidratt til et relativt lite utforsket felt. Det er begrenset med empirisk forskning på hvordan prestasjonsstyringsteknologi brukes til kompetanseutvikling, og det til tross for at organisasjoner benytter det i økende grad i jakten på bedre prestasjoner.
dc.description.abstractCompetence is considered an organization's most valuable asset and can be defined as the employees' knowledge, skills, abilities, and attitudes. Several authors claim that employees' performance, as well as company success, depend on employees' competence. Despite this, several employees experience not fulfilling their competence potential. Performance management and measurement (PMM) technology is claimed to be the solution to these challenges and will according to several authors create a shift in competence development practices. Therefore, this thesis examines how PMM technology is used for the competence development of employees. The research has been a qualitative case study of Hydro, which has developed its own PMM technology for competence development called Team Performance. The case was studied through observations, interviews, and document analysis. The results indicate that PMM technology mainly measures the competence component(s) that organizations associate with the concept of competence. Furthermore, we showed that employees' attitudes influence and are influenced by how the PMM technology is used in competence development practices. In addition, we showed that PMM technology drives development of the competence component(s) that are most closely linked to company performance. These findings have several practical and theoretical implications. From a practical perspective, this study provides companies with new insight into the results and consequences of using PMM technology for competence development practices. Furthermore, it provides an understanding of what to be aware of when using and implementing PMM technology. For further research, it is important to investigate the relationship between PMM technology, competence development, and performance in more detail in order to exploit the synergies between these concepts. This thesis has contributed to a relatively new research field. It is limited empirical research on how PMM technology is used for competence development practices, and this is despite the fact that organizations are increasingly using it in their search for better performance.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleJakten på bedre prestasjoner: bruken av prestasjonsstyringsteknologi til kompetanseutvikling
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record