Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBruland, Amund
dc.contributor.authorResell, Johannes
dc.date.accessioned2022-10-07T17:20:16Z
dc.date.available2022-10-07T17:20:16Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:116385539:25336543
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3024613
dc.description.abstractBygge- og anleggsbransjen er kjent for å ha et omfattende konfliktnivå og dette går ut over ressurser og produktiviteten i prosjektene. Konfliktene er utmattende for personene i prosjektene og det er derfor ønskelig å redusere konfliktnivået i bransjen. Hensikten med oppgaven er å finne konfliktnivået i byggebransjen i Norge, hva som er årsakene til konflikter mellom byggherre og entreprenør, og hvilke tiltak som kan gjøres for å unngå de. Studien har gjennom en kvalitativ tilnærming gjennomført 15 dybdeintervju med personer med ulike roller i norsk byggebransje. I forkant av oppgaven er det gjennomført en litteraturstudie rundt konflikter i byggebransjen. Deler av oppgaven bygger på forfatterens fordypningsoppgave, der 9 personer i byggebransjen ble intervjuet rundt temaet konflikter i byggebransjen. I oppgaven blir konfliktnivået og konflikter som oppstår mellom byggherre og entreprenør i byggeprosjekter undersøkt. Videre har det blitt undersøkt hvordan parametere som erfaring, kompetanse og personlige egenskaper bidrar til konfliktnivået. Det er også forsøkt å finne spesielle årsaker til konflikter og hvordan disse påvirker konfliktnivået i prosjektene. Oppgaven finner at konfliktnivået i byggebransjen er moderat til høyt, men at det ikke kan sammenlignes med konfliktnivået i anleggsbransjen. Konfliktårsakene som er mest hyppige er utydelige beskrivelser, lavt priset entreprenør, manglende kontraktskompetanse, fremdrifts- problematikk og tolkning av kontrakt. Konflikter i byggeprosjekter er sammensatte, og det er dermed sjeldent en utelukkende årsak som er skyldig i en konflikt. Å skape felles forståelse, forstå hverandres behov, kommunikasjon, nøyaktige beskrivelser og tidlig snakke om utfordringer er tiltak som er funnet for å redusere konfliktnivået og forebygge konflikter. Resultatene viser også at personlige egenskaper hos personene i prosjektene er viktig for konfliktnivået. Med de riktige personlige egenskapene klarer man å skape tillit mellom partene. Tillit og god kommunikasjon fører til et lavere konfliktnivå i prosjektene. Oppgaven viser at byggebransjen er en bransje med en del konflikter og at den bør gjennomføre tiltak for å redusere omfanget av disse. Det kan gjøre bransjen mer attraktiv, produktiv og lønnsom.
dc.description.abstractThe construction industry is known to have a comprehensive level of conflict, which affects the projects’ resources and productivity. Conflicts are also exhausting for the people in the projects, and therefore it’s desirable to reduce the level of conflict in the industry. This thesis aims to find the level of conflict in the construction industry in Norway, the causes of conflict between the client and the contractor, and what measures can be taken to avoid them. The study has conducted 15 in-depth interviews with people with different roles in the Norwegian construction industry through a qualitative approach. Before the thesis, a literature review was conducted on conflicts in the construction industry. Parts of the thesis are based on the author’s specialization assignment in which nine people in the construction industry were interviewed on the topic of conflicts in the construction industry. The thesis investigates the level of conflict and conflicts that arise between the client and the contractor in construction projects. Furthermore, it has been examined how parameters such as experience, competence and personal characteristics contribute to the level of conflict. Attempts have been made to find special causes of conflicts and how these affect the level of conflict in the projects. The thesis finds that the level of conflict in the construction industry is moderate to high but cannot be compared with the level of conflict in transport and infrastructure projects. The most frequent causes of conflict are unclear tender specification, low priced contractors, lack of contract expertise, progress issues and contract interpretation. Conflicts in construction projects are complex and, therefore, it’s rarely just one cause that is guilty of a conflict. Creating common understanding, understanding each other’s needs, communication, accurate tender specifications and talking early about challenges are measures found to reduce the level of conflict and prevent conflicts. The results also show that the personal characteristics of the people in the projects are essential for the level of conflict. With the right personal qualities, you manage to build trust between the parties. Trust and good communication lead to a lower level of conflict in the projects. The thesis shows that the construction industry is still an industry with conflicts and that the industry should take measures to reduce the number of conflicts. This can make the industry more attractive, productive, and profitable. Keywords: Conflict, Cause of conflict, Construction industry
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleKonflikter i norske byggeprosjekter - En undersøkelse av konflikter mellom byggherre og entreprenør
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel