Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHagerup, Pia Skog
dc.contributor.authorSelnes, Gisle
dc.date.accessioned2022-10-07T17:19:56Z
dc.date.available2022-10-07T17:19:56Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:116464037:47964094
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3024604
dc.description.abstractTema for denne studien er lekser. Mer presist så undersøker denne studien hvordan rektorene oppfatter leksers betydning for elevers læring. Lekser er et tema som berører skoleledere, lærere, foreldre og elever i ulike former. Et tema som er aktuelt i dag. Med dette som bakgrunn har jeg tatt utgangspunkt i denne problemstillingen: Hvordan erfarer skoleledere leksers betydning for elevers læring? For å utdype problemstillingen har jeg brukt følgende nyanserende forskningsspørsmål: • Hvilken effekt har lekser på elevers læring? • Hvilket fagstoff og fag blir det gitt lekser i? • Hvilke erfaringer har skoleledere, lærere og foreldre til lekser? • Er fagpersoner (skoleledere og lærere) bevisst på hvordan de gir- og følger opp gitte lekser? I denne studien har jeg benyttet meg av kvalitative intervjustudie med bruk av semistrukturerte intervju. Informantene er fire rektorer i Trondheim kommune. Det har blitt tatt lydopptak av intervjuene, lydopptakene har blitt transkribert og analysert. Studiens teoretiske rammeverk er todelt. En del omhandler lekser i Norge og den andre delen av det teoretiske rammeverket tar for seg “tradisjonelle” ledelsesperspektiver. Empirien blir presentert og drøftet. Underveis i analysen er det fire trekk som utkrystalliserer seg. Jeg har valgt å kategorisere trekkene. Disse kategoriene er: Samarbeid: Samarbeidet mellom skole og hjemmet. Innhold: Innholdet i lekser og lekserelatert arbeid. Emosjoner: Emosjoner knyttet til begrepet lekser. Tradisjon: Lekser er tradisjon- ikke læring.
dc.description.abstractThe subject of this study is homework. More precisely, this study examines how principals perceive the importance of homework for students' learning. Homework is a topic that affects school leaders, teachers, parents and students in various forms. A topic that is relevant today. With this as a backdrop, I have taken the following problem as my focal point: How do school leaders experience the importance of homework for students' learning? To further delve into this, I have used the following nuanced research questions: What effect does homework have on students' learning? In which subjects and topics are homework given? What experiences do school leaders, teachers and parents have with homework? Are professionals (school leaders and teachers) aware of how they give and follow up on given homework? In this study, I have used qualitative interview study with semi-structured interviews. The informants are four principals in Trondheim municipality. Audio recordings have been made of the interviews and these have been transcribed and analyzed. The study's theoretical framework is twofold. One part deals with homework in Norway and the other part of the theoretical framework deals with "traditional" management perspectives. The empirical data is presented and discussed. During the analysis, four features crystallize. I have chosen to categorize the features. These categories are: Collaboration: The collaboration between school and home. Content: The content of homework and homework-related work. Emotions: Emotions related to the concept of homework. Tradition: Homework is tradition - not learning.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleLeksers betydning for elevers læring
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel