Calendar Effects in the US Stock Market: Are they still present?
Abstract
Denne oppgaven undersøker kalendereffekter tilknyttet månedsskiftet (TOM), kvartalsskiftet (TOQ) og årsskiftet (TOY). Vi bruker panelregresjoner med et firedagers avkastningsvindu for individuelle selskaper notert på NYSE, AMEX og NASDAQ mellom 1986 og 2021. Vi finner at TOM-, TOQ- og TOY-effektene vedvarer i det amerikanske aksjemarkedet, og at deres påvirkningskraft er relatert til selskapsspesifikke forhold. TOY-effekten er bemerkelsesverdig i små aksjer med volatile priser og lavt momentum, noe som støtter hypotesen om at individuelle investorer selger sine tapsaksjer for skattemessige formål. I tillegg støtter resultatene forklaringen om at institusjonelle investorer selger volatile, små aksjer i et forsøk på å sminke deres porteføljer eller sikre et godt resultat. Videre har TOM- og TOY-effektene gjenoppstått det siste tiåret og forblir signifikant. TOQ-effekten er dog ikke lengre signifikant, noe som tyder på at portfølje-pumping i det amerikanske markedet har avtatt. Avslutningsvis utvikler vi en investeringsstrategi som predikerer aksjene med de 20% høyeste avkastningene over månedsskiftet og årsskiftet. Investeringsstrategien oppnår en akkumulert firedagers avkastning på 3,7% over årsskiftet. Denne avkastningen er betydelig høyere enn realistiske transaksjonskostnader; følgelig kan resultatene brukes til å utvikle lønnsomme investeringsstrategier med formål om å profittere på kalendereffektene. This thesis examines the turn-of-the-month (TOM), turn-of-the-quarter (TOQ), and turn-of-the-year (TOY) effects. We employ panel regression models using four-day return windows of individual companies listed on the NYSE, AMEX, and NASDAQ between 1986 and 2021. We find that the TOM, TOQ, and TOY effects are present in the US stock market, and their magnitude is related to firm characteristics. The TOY effect is particularly substantial in small stocks with volatile prices and low momentum, supporting the hypothesis that individual investors sell their losses for tax purposes. Additionally, the results support the explanation that institutional investors sell volatile, small-cap stocks to window dress their portfolios or hedge performance. We further provide evidence that the TOM and TOY effects have resurfaced in the last decade and continue to exist. The TOQ effect is no longer significant, suggesting that portfolio pumping by mutual funds in the US stock market is diminished. Finally, we develop a trading strategy that predicts the stocks with the 20% highest returns over the TOM and TOY windows. The trading strategy generates an accumulated four-day profit of 3.7% over the TOY window. This return is significantly higher than realistic trading costs; consequently, the results can be used to develop profitable trading strategies that exploit calendar effects.