Validation of Force Propagation Through Composite Suspension Members On A Formula Student Race Car
Abstract
Denne oppgaven prøver å validere kreftene som virker på en Formula Student racerbils hjulopphengigjennom kvasi-statisk testing. Sammenlikning av opplagerkreftene i to vesentligforskjellige Abaqus-modeller: én med bestående av bare connectors, og én som inneholderalle delene i fremre venstre hjuloppheng.Å forsikre seg om gode simulering er vitalt for å designe en lettvekts- og forståelig bil.Med forståelig menes at vi forstår hvordan ettergivenhet (compliance) er tilstede i hjulopphenget.Validering av simuleringer er mulig igjennom mange muligheter, men den bestemåten er å sammenlikne mot resulter fra fysisk testing. Å gjennomføre kvasi-statisk testingmed forskjellige lastscenarioer og sammenlikne resultatene mot to svært forskjelligeAbaqus-simuleringene ga et vidt spekter av resultater. Mer interessant var at de forskjelligeAbaqus-modellene også ga forskjellige resultater!Forskjellen mellom de høyeste lastene i Abaqus-modellene var 32.7% og sammenliknetmed den kvasi-statiske testingen, var avviket mellom 361.7% og -65.56% i sammenlignbarelastscenarior. This thesis aims to validate the forces acting on a Formula Student race car suspensionthrough quasi-static testing. Comparing the reaction forces in two vastly different Abaqusmodels: one with only connectors and one containing all the front left suspension parts.Ensuring good simulations is vital to designing a lightweight and comprehensible car. Bycomprehensible, we mean understanding the compliance which is present in the suspension.Validation of simulations is possible in many ways, but the best way is to comparethe results to real-life testing. Performing quasi-static testing with different load casesand comparing the results against two vastly different Abaqus simulations yielded a widerange of results. More interesting was that the different Abaqus models also yielded differentresults!The differences in peak load in the Abaqus models were 32.7%, and compared to quasistatictesting, the deviation was between 361.7% and -61.56% in comparable load scenarios.