Improving the usability of an educational augmented reality platform
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3023108Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for design [1132]
Sammendrag
I dette prosjektet blir brukervennligheten i Ludensos plattform for læring gjennom utvidet virkelighet forbedret gjennom bruken av en menneskesentrert designprosess. Plattformen og forskningsfeltet blitt utforsket for å kunne identifisere potensiale for forbedring, noe som resulterte i et fokus på et forfatterverktøy for å lage utvidet virkelighet-opplevelser. Deretter er brukerinkluderende metoder benyttet over flere iterasjoner for å identifisere og forbedre brukervennlighetsproblemer i denne delen av plattformen. Dette inkluderte blandt annet forskning på hvordan man kan skape gode mentale modeller for pdfer beriket med utvidet virkelighet. Basert på funnene har forfatterverktøyet, og i dets forlengelse, plattformen blitt forbedret fra et brukervennelighetsperspektiv. In this project, the usability of the Ludensos augmented reality platform has been improved through the use of a human centered design process. First, the platform and field has been researched in order to identify potential for improvement, resulting in a focus on an augmented reality authoring tool. Then, user inclusive design methods have been used over multiple iterations with the goal of identifying and resolving usability issues with this part of the platform. This included research related to facilitating good mental models related to pdf files enriched with augmented reality. Based on the results from these methods, the authoring tool, and in extention the platform, has been improved in regard to usability.