Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHolmen, Elsebeth
dc.contributor.authorAkse, Viktor Munch
dc.contributor.authorFrøland, Erlend
dc.contributor.authorRoti, Tobias Drage
dc.date.accessioned2022-10-01T17:24:27Z
dc.date.available2022-10-01T17:24:27Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:116470872:116749056
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3023087
dc.description.abstractVerdens befolkning er aldrende, og det er en økende etterspørsel på helsetjenester samtidig med en relativ reduksjon i tilgjengelige ressurser. Målet med studien var å undersøke hvordan startup selskaper kan komme seg inn i markedet til den offentlige helsesektoren og tilby innovative løsninger for å møte morgendagens utfordringer. I 2019 var andelen av BNP som brukes på helsetjenester er 8,8% for OECD-land. I USA var prosentandelen nesten dobbel. De fleste helsetjenestene i verden har enten offentlig tilbyder eller finansiering. Tolv prosent av verdens bruttoprodukt bruk brukt som følge av offentlige anskaffelsesprosesser. Likevel er det lite forskning på området. I denne studien bruker vi en kvalitativ metode med fler-case design og semi-strukturerte intervjuer for å undersøke inngangsbarrierer til markedet for det offentlige norske helsevesenet - og hvordan man kan navigere og overvinne disse barrierene. Det ble gjennomført både case-spesifikke og tverr-case analyser. I våre datasett med syv caser fant vi to fremtredende funn. Først, at det var mange lover, forskrifter og andre mekanismer varierende fra case til case som ga behov for ressurskrevende og individualiserte tilnærminger. Sekundært til disse barrierene fant vi at partnerskap og samarbeid med industrien, gjennom forskning og utvikling (FOU), innovasjonsprosjekt eller å utvikle profesjonelle relasjoner med medisinsk nøkkelpersonell var viktige strategier for å komme seg inn i markedet. Studien konkluderer med at det antydes noen viktige generelle mekanismer for anskaffelsesprosessene. Men studien er begrenset av at det bare er noen få norske software-baserte firma og studien er ikke veldig generaliserbar. Det er derfor nødvendig med videre undersøkelser for å besvare spørsmålet i oppgavens tittel “Hvordan èntre den offentlige helsesektoren?”.
dc.description.abstractThe world population is aging, and there is an increase in demand on health services, and a relative decrease in available resources. The aim of this study was to investigate how startups might enter the public healthcare sector and provide innovative solutions to meet the challenges of the future. GDP health expenditure is approximated to 8,8% for OECD-countries in 2019. In the US it was nearly double. Most healthcare services in the world are publicly provided or funded. Twelve percent of the GWP is spent on public procurements. Nevertheless - little research has been done in this field. In this study a qualitative method of multiple case study is applied, using semi-structured interviews to investigate the entry barriers to the Norwegian public healthcare market, and how to navigate and overcome these barriers. Both within-case and cross-case analysis were performed. In our data set of seven cases two main findings were prominent. Firstly, there are a lot of laws and regulatory mechanisms that vary from case to case which calls for a resource demanding and individualized approach. Secondly, partnering and cooperation with the industry through either R&D, innovation projects or developing professional relationships with key medical personnel is an important market entry strategy. The study concludes with some suggestions for some important general mechanisms to the procurement process, but the study is limited to a select few Norwegian Software-based companies and is not very generalizable. Thus further investigation is needed to answer the title of our thesis; “How to enter the Public healthcare sector?”
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleHow to enter the Public Healthcare Sector?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel