Tilpasset vurdering i lys av fagfornyelsen - En kvalitativ intervjustudie av vurderingspraksis i naturfag
Master thesis
Date
2022Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3414]
Abstract
Høsten 2022 ble starten på det første skoleåret hvor Kunnskapsløftet 2020 var iverksatt i helegrunnskolen og videregående opplæring (Utdanningsdirektoratet, 2022a). Samtidig ble detnye læreplanverkets overordnede del gjeldende for alle de trinn. Nytt ved den overordnededelen i Kunnskapsløftet 2020 var tilføringen av vurdering som en eksplisitt del av tilpassetopplæring, og skolen skulle nå tilpasse arbeidet med vurdering på lik linje med bruk avlæremidler (Utdanningsdirektoratet, 2017). Denne studien undersøker hvordan tilpassetvurdering praktiseres i lys av Kunnskapsløftet 2020. Problemstillingen som ble valgt foroppgaven er: Hvilken påvirkning har fagfornyelsens krav om tilpasset vurdering hatt fornaturfaget i ungdomskolen? Med følgende forskningsspørsmål:- Hvordan har naturfaglærere tilpasset egen vurderingspraksis i lys avfagfornyelsen?- Hvordan opplever naturfaglærerne at den nye vurderingspraksisen har påvirketmestring og motivasjon blant elevene?Studiens forskningsdesign er en kasusstudie, hvor datamaterialet består av fire intervjuer mednaturfagslærere fra ungdomskolen. Studien vil vise at samtlige deltagere har valgt å fase utskriftlige prøvesituasjoner til fordel for fagsamtaler. Naturfagslærerne melder om hvordandette har tillat dem å tilrettelegge vanskelighetsgraden etter elevens kompetansenivå for åbest mulig vurdere eleven, samtidig som eleven får erfare mestring i vurderingssituasjoner.Gjennom aktivt arbeid med tilpasset vurdering melder samtlige av studiens deltagere at deopplever en økt mestringsfølelse blant elevene. Enkelte deltagere melder også om økt indremotivasjon fra lavtpresterende elever som følge av undervisningsprogrammet de har lagetrundt fagsamtalene. Autumn of 2022 was the beginning of the first school year where the new curriculum(Kunnskapsløftet 2020) was put into effect all throughout elementary, middle- and highschool (Utdanningsfirektoratet, 2022a). At the same time, the curriculums general descriptionwent into effect as well. As a part of the new with curriculum were the explicit demand forthe schools to practice assessment for learning (Utdanningsdirektoratet, 2017). This studyaims to examine how assessment for learning is practiced by science teachers teachingmiddle school in the wake of the new corriculum. The main research question is: How doesthe new curriculum affect the assessment in middle school science class? With the twofollowing research sub-questions:- How has the science teacher adjusted their approach to assessment in the wake ofKunnskapsløftet 2020?- How does the science teachers experience the impact of their new ways ofassessment on the student’s motivation and self-efficacy?This is a case study interviewing four science teachers about their experiences. The study willshow how the traditional written exams have left the classroom because of the new tools ofassessment. New tools that allow them to foster greater self-efficacy in their students. As wellas how some teachers are reporting greater levels of motivation from their lower achievingstudents.