Utvikle modulbasert posisjonsreferansekurs
Abstract
Vår påstand når vi startet med denne oppgaven var at det eksisterer et behov for et kurs i
posisjonsreferansesystemer. Mye på grunn av økende krav fra oppdragsgivere, men også
fordi vi satt med et inntrykk av at kompetansen ute blant DP-operatørene var veldig
varierende. Dette kombinert med at bransjen generelt har et økende fokus på sikkerhet
mente vi at behovet absolutt eksisterer.
På bakgrunn av dette ønsket vi å lage en spørreundersøkelse der vi spurte 3 involverte
aktører: DP-operatører som arbeider på fartøyene, rederiene, samt oppdragsgivere.
Spørsmålene skulle avdekke kompetansen som finnes og kravene som stilles i bransjen.
Svarene vi fant i undersøkelsen underbygget vår påstand om at behovet fantes.
Spørsmålene og svarene vil ligge vedlagt oppgaven, men er presentert anonymt etter ønske
fra de spurte aktørene.
Siden vi selv følte at posisjonsreferansekurset vi hadde gjennomført var noe teoritungt og
at dette ikke ville passe målgruppen vi hadde valgt, bestemte vi oss for følgende prinsipper
og mål:
Øke den totale systemforståelsen for brukeren
God balanse mellom mengde teori (relevant teori) og praksis (relevant praksis)
Modulbasert – systemer kan velges bort
Kurset har en maks varighet på 4 dager
Utdypende teori står i utdelt kursmateriell – ikke i presentasjonene
Videre planlagte vi innholdet i kurset i samråd med veileder og bestemte at det skulle
inneholde et kurshefte med utdypende teori for alt som gjennomgås i presentasjoner, PowerPoint-presentasjoner for hver systemkategori, samt øvingshefter for hver
systemkategori som inneholder praktiske oppgaver som skal løses på skolens lab-område.
Til bruk for utforming av dette innholdet fikk vi tilsendt et sett med maler som var
ferdigutviklet av Høgskolen i Ålesund, utviklet slik de ønsker kursmateriellet skal se ut.
På grunn av oppgavens spesielle art, har vi fått godkjent egne formkrav til det ferdige
produktet. Da produktet vårt er en sammensetning av kurshefter og presentasjoner, vil
disse naturlig nok inneholde egne sidetall og egen inndeling. Vi ser oss derfor nødt til å gå
bort fra det ferdige sidetallsoppsettet som følger denne innleveringsmalen.
Det er også nødvendig at vi beholder eget format på oppsett av overskrifter og skrifttyper for at produktet skal fremstå som det er ment.
Siden materialet skal være rent faktabasert innhold brukt i kursmateriell, er det meste av
tekstinnholdet i kursheftet hentet fra faglitteratur (Norvald Kjerstad, 2010), produsentenes
hjemmesider og manualer. Det ville være unaturlig og uklokt av oss om alt dette skulle
formuleres med egne ord, da korrekt faktatekst allerede eksisterer. Innhold hentet fra
annen litteratur er heller ikke sitert og referert til direkte i teksten, da dette ville vært
ødeleggende for det ferdige produktet, da det i noen tilfeller er brukt en blanding av tekst
fra litteratur/manualer og egne ord. Dette er godkjent og avklart med veileder. Alle kilder
brukt i tekst, figurer og tabeller følger selvsagt oppgaven. Referansene og figurlistene
benyttet i kursheftene ligger bakerst i kursheftet, mens figurlistene til PowerPointpresentasjonene
ligger som vedlegg (vedlegg 4) til oppgaven.