Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSandseter, Ellen Beate Hansen
dc.contributor.advisorMagnussen, Leif Inge
dc.contributor.authorPorsanger, Lise Marie Wollan
dc.date.accessioned2022-09-21T11:51:11Z
dc.date.available2022-09-21T11:51:11Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.isbn978-82-326-6201-2
dc.identifier.issn2703-8084
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3020201
dc.description.abstractThis doctoral thesis concerns teachers’ risk and safety management in school physical education in Norway. The purpose of the thesis is to generate research-based knowledge about teacher management of physical risk and safety in physical education that can potentially contribute to the development of educational policy, theory, and practice. Using a mixed-methods research approach along with a hybrid, partly planned partly emergent, design, data were generated in two main phases and through three substudies, including document analysis, interviews, and survey. The doctoral thesis comprises four published research articles and a synopsis. Article I reports the results of a document analysis that examined how teachers’ risk and safety management in physical education is constructed in five regulative policy documents. The following three articles address primary and lower secondary teachers’ perspectives and reports on risk and safety management in physical education. Article II provides the results from interviews with teachers and explores how teachers develop their risk and safety management knowledge. Articles III and IV have a mixed-methods design in their reports. They integrated those results with the interview and survey results. Article III explores how teachers perceive risk and safety management in their teaching physical education. Article IV explores and strives for an understanding of the aspects that characterize teachers’ risk and safety management practice in physical education, along with how teachers relate their practice to risk and safety management. This study is relevant due to a scarcity of empirical investigations of teachers’ risk and safety management in school physical education, and what seems to be a lacking field of research in Norway. Also, the critical examination of regulative policy that targets physical risk and safety in physical education in Norway seems scarce. Therefore, this thesis seeks to contribute to the field of risk and safety management in physical education with a focus on the Norwegian context. The synopsis incorporates an elaboration of previous research and literature, the guiding theoretical framework, and the research philosophy underpinning the research. The coherence between the philosophical position, research design, methods, and analytical framework are further elaborated and discussed. The study’s findings are presented and summarized before a discussion of the research problem. The thesis is then rounded out with conclusions that address the study’s limitations and opportunities for further research.en_US
dc.description.abstractSammendrag Denne doktoravhandlingen handler om læreres risiko- og sikkerhetsarbeid i skolefaget kroppsøving i Norge. Hensikten med avhandlingen er å skape forskningsbasert kunnskap om læreres arbeid med fysisk risiko- og sikkerhet i kroppsøving som mulig kan bidra til utviklingen av utdanningspolitikk, teori, og praksis. Ved å bruke en mikset metode tilnærming og et delvis planlagt og delvis fremvoksende design, ble data produsert i to hovedfaser og gjennom tre delstudier som inkluderer dokumentanalyse, intervju, og spørreundersøkelse. Doktoravhandlingen omfatter fire publiserte forskningsartikler og en kappe. Artikkel I presenterer resultat fra dokumentanalysen som undersøkte hvordan læreres risiko- og sikkerhetsarbeid blir konstruert i fem styringsdokumenter. De følgende tre artiklene omhandler barne- og ungdomsskolelæreres perspektiver og rapporter angående risiko- og sikkerhetsarbeid i kroppsøving. Artikkel II presenterer resultat fra intervju med lærere og undersøker hvordan lærere utvikler sitt risiko- og sikkerhetsarbeid kunnskap. Artikkel III og IV har et mikset-metode design og integrerer resultat fra både intervju og spørreundersøkelse med lærere. Artikkel III undersøker hvordan lærere oppfatter risiko- og sikkerhetsarbeid i deres undervisning i kroppsøving. Artikkel IV undersøker og forsøker å forstå hva som kjennetegner læreres risiko- og sikkerhetsarbeid praksis i kroppsøving og hvordan de relaterer sin praksis til risiko- og sikkerhetsarbeid. Studiet er relevant og aktuelt på flere nivå, både som følge av en mangel på empiriske undersøkelser av læreres risiko- og sikkerhetsarbeid i kroppsøving internasjonalt, og hva ser ut til å være et ikke eksisterende forskningsfelt i Norge. Det ser likeledes ut til å være en mangel på kritiske analyser av styringsdokumenter som adresserer læreres arbeid med fysisk risiko og sikkerhet i kroppsøving i Norge. På denne måten søker avhandlingen å bidra til forskningsfeltet risiko- og sikkerhetsarbeid i kroppsøving med utgangspunkt i en norsk kontekst. Kappen utdyper tidligere forskning og litteratur som omhandler læreres risiko- og sikkerhetsarbeid i kroppsøving, det veiledende teoretiske rammeverk, og dens vitenskapsfilosofiske posisjon. Sammenhengen mellom avhandlingens vitenskapsfilosofiske posisjon, metodologi og design, forskningsmetoder, og analytiske rammeverk, er videre forklart og diskutert. Studiens samlede funn er presentert og oppsummert. En diskusjon av studiets forskningsproblem følges av en konklusjon som adresserer studiets begrensninger og muligheter for fremtidig forskning.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherNTNUen_US
dc.relation.ispartofseriesDoctoral theses at NTNU;2022:272
dc.relation.haspartPaper 1: Porsanger, Lise. The reconstruction of physical education teachers: A critical discourse analysis of regulative texts. Journal for Research in Arts and Sports Education 2020 ;Volum 4.(1) s. 76-91 https://doi.org/10.23865/jased.v4.2134 - This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0)en_US
dc.relation.haspartPaper 2: Porsanger, Lise. Risk and safety management in physical education: teachers’ knowledge. Physical Education and Sport Pedagogy 2021 https://doi.org/10.1080/17408989.2021.1934663 -This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives License (CC BY-NC-ND 4.0)en_US
dc.relation.haspartPaper 3: Porsanger, Lise; Hansen Sandseter, Ellen Beate. Risk and Safety Management in Physical Education: Teachers’ Perceptions. Education Sciences 2021 ;Volum 11.(7) https://doi.org/10.3390/educsci11070321 - This is an open access article distributed under the Creative Commons Attribution License (CC BY 4.0)en_US
dc.relation.haspartPaper 4: Porsanger, Lise; Magnussen, Leif Inge. Risk and Safety Management in Physical Education: A Study of Teachers' Practice Perspectives. Frontiers in Sports and Active Living 2021 ;Volum 3. https://doi.org/10.3389/fspor.2021.663676 - This is an open-access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (CC BY).en_US
dc.titleTeachers' Risk and Safety Management in Physical Education: A Professional Practice?en_US
dc.typeDoctoral thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel