Show simple item record

dc.contributor.advisorHilde Fjellvær
dc.contributor.authorAugust Rist
dc.date.accessioned2022-09-20T17:23:31Z
dc.date.available2022-09-20T17:23:31Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:112634421:114595594
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3019999
dc.description.abstractE-sportindustrien vokser raskt, men e-sportorganisasjonene strever med å oppnå grønne tall. Denne masteravhandlingen undersøker verdikapring og verdiskaping i e-sportorganisasjoner. Avhandlingen undersøker følgende forskningsspørsmål: 1. Hvordan skaper e-sportorganisasjoner verdi for sine interessenter? 2. Hvordan kaprer e-sportorganisasjoner verdi fra sine interessenter? E-sportorganisasjonene befinner seg i en utfordrende situasjon. Til tross for den positive veksten industrien som helhet opplever, strever e-sportorganisasjonene med å skape store nok inntekter. Industrien virker til å være i en overgangsfase, der innholdsproduksjon er i ferd med å overta sportslig suksess som den viktigste suksessfaktoren. Funnene fra analysen viser at e-sportorganisasjonene tilbyr konsumentene flere typer produkter og tjenester. De bruker organisk markedsføring for å kommunisere til prospekter og kunder, og benytter en rekke ulike mekanismer for å kapre verdi. Likevel utgjør ekstern finansiering den viktigste inntektsposten, og organisasjonene har fortsatt til gode å utforme et verdiforslag som gjør de økonomisk uavhengige av sponsorer og samarbeidspartnere. Utviklingen virker likevel å være positiv, da organisasjonene stadig tilbyr kundene nye og mer sammensatte produkter og tjenester i søken etter å stå på egne bein.
dc.description.abstractThe esport industry is growing at a fast pace, but esport organizations struggle to turn a profit. This master’s thesis researches value creation and value capture in esport organizations. The thesis studies the following research questions: 1. How do esport organizations create value for their stakeholders? 2. How do esport organizations capture value from their stakeholders? Esport organizations find themselves in a challenging situation. Despite the positive growth experienced by the industry as a whole, esport organizations struggle creating a sustainable amount of revenue. The industry seems to be in a transitional phase, where content creation is about to leapfrog sporting success as the number one factor for success. The study finds that esport organizations offer the consumer several products and services. The organizations use organic marketing to communicate with prospects and customers and use several variations of mechanisms to capture value. Yet, external financing remains the most important source of revenue, and the organizations have yet to create value propositions resulting in financial independence. There are indications of positive development, with organizations continuously creating new, bundled products and services for customers in their search for financial independence. 
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleVerdiskaping og verdikapring i e-sportorganisasjoner
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record