Show simple item record

dc.contributor.advisorBlomsø-Becker, Mike Denis
dc.contributor.authorBrekke, Håvard Halse
dc.contributor.authorAl-Yassin, Saif Nasir
dc.date.accessioned2022-09-20T17:23:05Z
dc.date.available2022-09-20T17:23:05Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:111624424:114118927
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3019975
dc.description.abstractDenne artikkelen undersøker prospektteoretiske implikasjoner i prisdannelsen på bruktbiler ved bruk av en hedonisk modell. Vi forsøker å replikere funnene til Prieto et al. (2014), som fant indikasjoner på asymmetriske og ikke-lineære effekter av årlig kjørelengde på prisen ved å bruke metoden foreslått av Betts & Taran (2007). Vi finner noen indikasjoner på lignende priskurvatur, men ender opp med å konkludere med at tilnærmingen brukt av Prieto et al. (2014) synes å være ute av stand til å hevde at individer bruker prospektteoretisk atferd når de kjøper bruktbiler. Hovedsakelig fordi å kjøpe en bil er en kompleks kjøpsbeslutning, med mange flere faktorer som spiller inn enn i klassiske prospektteoretiske artikler med eksperimenter utført i kontrollerte laboratorie-settinger. Det følger av dette at bruk av data på markedsnivå i stedet for valgdata på individnivå vanskelig-gjører det å etablere en årsakssammenheng mellom de observerte prismønstrene og individuelle valgkarakteristikker. Med hensyn til den generelle hedoniske modellen og andre prisuregelmessigheter, finner vi bevis for at folk ikke priser alder på biler med en høyere oppløsning enn år. Vi finner heller ikke bevis for et markant prisfall når biler har krysset 100.000 kilometer, som Kooreman & Han (2006) fant i Nederland.
dc.description.abstractThis paper investigates prospect theoretic implications in the price formation of used cars using a hedonic model. We attempt to replicate the findings of Prieto et al (2014), which found indications of asymmetric and nonlinear effects of annual mileage on price using the method proposed by Betts & Taran (2007). We find some indications of similar pricing curvature but end up concluding that the approach used by Prieto et al. (2014) seems unable to assert that individuals employ prospect theoretic behavior when buying used cars. Mainly because buying a car is a complex purchasing decision, with more factors at play than in classical laboratory prospect theoretic articles. It follows from this that using market level data instead of individual level choice data hinders establishing a causal connection between the observed pricing patterns and individual choice characteristics. With respect to the general hedonic model and other pricing irregularities, we find evidence for people not pricing age in a higher fidelity than years. Also, we do not find evidence for a marked price drop when cars have crossed 100.000 kilometers, that Kooreman & Han (2006) found in the Netherlands.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleA Hedonic Pricing Model for Second-Hand Cars in Norway Testing Prospect Theory Assertions
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record