En kvalitativ studie om hvordan bærekraftige endringsagenter håndterer utfordringer i restaurantbransjen
Description
Full text not available
Abstract
Et samfunn preget av en bærekraftig utvikling er viktig for å begrense de menneskeskapte klimaendringene verden står overfor. I tråd med den bærekraftige utviklingen er det stadig flere restauranter som fokuserer på å implementere bærekraftige prinsipper i virksomheten sin. For å bistå denne utviklingen kan bærekraftige endringsagenter spille en viktig rolle. Forskning har derimot vist at å jobbe med bærekraft kan være utfordrende. Denne studien har derfor følgende problemstilling: «Hvordan håndterer bærekraftige endringsagenter utfordringer i restaurantbransjen?». For å besvare denne problemstillingen ble to bærekraftige endringsagenter i restaurantbransjen intervjuet ved bruk av semistrukturerte intervjuer. En tematisk analyse viste hvordan endringsagentene så ut til å håndtere utfordringer både ved å endre på deres perspektiv av utfordringene og ved å fokusere på å løse utfordringene de sto overfor. Diskutert i lys av teori om mestring tolkes resultatene som at endringsagentene viser former for emosjonsfokuserte og problemfokuserte mestringsstrategier. Resultatene tolkes blant annet også som å vise eksempler på at endringsagentene vurderer person-miljø-relasjonen sin i møte med utfordringer og at mestring kan påvirke emosjoner. Studiens resultater anses som å være av betydning for endringsagentene selv og for ledere for bærekraftige endringsagenter.