Integrering av bærekraft i styringsverktøy
Abstract
Helt siden lanseringen av rapporten «Vår felles fremtid» i 1987, også kjent som Brundtlandrapporten, har det vært stort fokus på bærekraftig utvikling (FN, 2021). Gond, Grubnic,Herzig og Moon (2012) påpeker at det eksisterer lite forskning på koblingen mellomøkonomistyring og bærekraft, og fremhever viktigheten av slik forskning med tanke på åintegrere bærekraft i en organisasjons styringsverktøy. På bakgrunn av dette utarbeidet vifølgende problemstilling:
På hvilke måter integreres miljøutviklingsplanen i NTNU Handelshøyskolens styringsverktøy?
Den triple bunnlinja (Miller, 2020) ble benyttet for å belyse hvilket aspekt ved bærekraft detfokuseres på i NTNUs miljøutviklingsplan. Videre brukte vi Malmi og Brown (2008) sittrammeverk for å studere hvordan miljøutviklingsplanen integreres i NTNUHandelshøyskolens styringsverktøy. Simons’ (1995) styringsspaker ble brukt for å belysehvorvidt miljøutviklingsplanen brukes diagnostisk og interaktivt. Til slutt, brukte viinstitusjonell teori i analysen av hvorvidt integreringen av miljøutviklingsplanen påvirkes avinstitusjonelle krefter.
For å besvare problemstillingen har vi gjennomført en casestudie av NTNUHandelshøyskolen, hvor vi har samlet inn empirisk data gjennom individuelle intervju med treledere og fokusgruppeintervju med tre ansatte ved NTNU Handelshøyskolen. Videre har vigjennomført en spørreundersøkelse blant studentene ved instituttet, i tillegg til at vi supplertemed en studie av dokumenter.
Våre funn viser at det eksisterer institusjonelle krefter i form av tvangsmessig isomorfisme,som ligger til grunn for integreringen av miljøutviklingsplanen ved NTNU Handelshøyskolen.Et annet sentralt funn viser at miljøutviklingsplanen i all hovedsak brukes interaktivt (Simons,1995) på virksomhetsstyringsnivå, mens det er liten grad av involvering av ansatte ogstudenter. Dette viser i tråd med Meyer og Rowan (1977) en dekobling i organisasjonen. Medutgangspunkt i styringspakken til Malmi og Brown (2008), viser funnene våre at integreringenav miljøutviklingsplanen påvirkes av verdier og klaner. I tillegg viser det seg atmiljøutviklingsplanen består av ikke-finansielle mål, og at det ikke er laget noen retningslinjerog prosedyrer knyttet til bruken av miljøutviklingsplanen. Avslutningsvis viser funnene våreat miljøutviklingsplanen integreres i planstyringen som foregår i organisasjonen. The launch of “Our common future” in 1987, also known as the Brundtland Report, triggereda focus on sustainable development that has intensified over the past three decades (FN,2021). Still, as Gond, Grubnic, Herzig and Moon (2012) point out, research on the topic ismodest when it comes to the link between management control systems and sustainability.They emphasize the importance of research that focuses on the integration of sustainability asa part of an organization`s management tools. This call for research motivated us to answerthe following research question:
In what ways does NTNU Business School integrate the environmental development plan into their management control tools?
The triple bottom line (Miller, 2020) was used to explore which aspect of sustainability thatNTNU`s environmental development plan focuses on. Going further, we employed Malmiand Brown`s (2008) framework to study how NTNU Business School integrate theenvironmental development plan into their management control tools. Simons` (1995) Leversof Control were used to shed light on whether the environmental development plan is useddiagnostically and interactively. Finally, we employed institutional theory in the analysis ofwhether the integration of the environmental development plan is affected by institutionalforces. To answer the research question, we have conducted a case study of NTNU BusinessSchool. We have conducted individual interviews with three managers and focus groupinterviews with three employees at NTNU Business School. Furthermore, we conducted asurvey among the students, in addition to a document study.
Our findings show that there are institutional forces in the form of coercive isomorphism,which form the basis for the integration of the environmental development plan at NTNUBusiness School. Another key finding shows that the environmental development plan ismainly used interactively at the governance level, while there is little involvement ofemployees and students in the organisation. In line with Meyer and Rowan (1977), this showsa decoupling in the organization. Based on the management package of Malmi and Brown(2008), our findings show that the integration of the environmental development plan isaffected by values and clans. In addition, it turns out that the environmental development planconsists of non-financial goals, and that there are no guidelines and procedures in connectionwith the use of the environmental development plan. Finally, our findings show that theenvironmental development plan is integrated into the management that takes place in theorganization when it comes to planning.