Show simple item record

dc.contributor.advisorMikalef, Patrick
dc.contributor.authorSjøberg, Marius Christopher
dc.date.accessioned2022-09-16T17:19:46Z
dc.date.available2022-09-16T17:19:46Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:112296943:31753914
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3018582
dc.description.abstractKunstig intelligens (KI) er en teknologi som øker i popularitet som anvendes i flere sektorer. Bruken av KI har vist betydelige fremskritt innen automatisering, kvalitetssikring og økende effektivitet, for å nevne noen. I tillegg har bruken av KI bidratt til å skape innsikt og påvirket den daglige driften til flere organisasjoner positivt. Men KI kommer også med noen fallgruver som man kan gå i. Det er finnes flere eksempler på at et dårlig implementert system kan påvirke en organisasjon negativt. For å adressere korrekt bruk av KI vil denne oppgaven analysere hva som kan oppnås ved å implementere KI på en ansvarlig måte. De siste årene har mange forskere og foretak utgitt flere rammeverk for å styre KI på en ansvarlig måte. Denne oppgaven ser på et sett med ansvarlige prinsipper foreslått av EU og bruker disse prinsippene til å blant annet innhente literatur på feltet samt måle ansvarligheten i implementasjonen blant bedrifter. Oppgaven bygger på en allerede utført strukturert litteraturgjennomgang (SLR), og bruker den til å se nærmere på tidligere arbeid med emnet. Videre bidrar den til sitt felt ved å utføre en undersøkelse og en kvantitativ studie basert på disse resultatene. Den kvantitative studien er rettet sjefer innen informasjonssystemer i nordiske land. Undersøkelsen viser at organisasjoner blir positivt påvirket av å ha en ansvarlig implementasjon av KI. Oppgaven utforsker interne faktorer som blir påvirket av implementasjonen. Oppgaven fokuserer på intern fleksibilitet, engasjement og omdømme til bedriften. Resultatene viser at samtlige faktorer påvirkes positivt av å øke mengden ansvarlig implementering av KI. Studien viser videre at disse tre konstruksjonene også påvirker organisasjonen positivt. Oppgaven bidrar til sitt fagfelt ved å presentere hvilke organisasjonelle faktorer som påvirkes av implementeringen og indikerer hvordan KI bør styres videre i fremtiden.
dc.description.abstractArtificial intelligence (AI) is an increasingly popular technology used throughout multiple sectors. The use of AI has shown significant advances in automation, quality assurance, and increasing efficiency, to name a few. In addition, the use of AI has given insights and contributed positively to multiple organizations. However, it also comes with some pitfalls showing that a poorly implemented system can affect an organization negatively. Therefore, the thesis will focus on the use of AI and what is achieved through introducing AI with responsibility. In recent years, numerous researchers have released multiple frameworks for governing AI. This thesis looks into a set of responsible principles proposed by the European Union and conceptualizes them. The builds upon an already performed structured literature review (SLR), and uses it to look into previous work on the topic. Further, it contributes to its field by performing a survey and a quantitative study based on these results. The survey is target towards Information system executives in Nordic countries. The results shows that implementing AI responsibly does lead to organizational gains. The thesis explores mediating concepts such as internal flexibility, engagement, and reputation. All of the concepts are positively affected by increasing the amount of responsible implementation of AI. The study further shows that these three constructs also improve organizational performance. The thesis contributes to its field by presenting what constructs are affected by the implementation and indicates how AI should be further governed in the future.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleResponsible AI and Its Effect on Organizational Performance
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record