Show simple item record

dc.contributor.advisorAas, Hanne Kristin
dc.contributor.authorBørresen, Mari Skumsrud
dc.contributor.authorFredriksen, Selma Johanne Marthinsen
dc.date.accessioned2022-09-15T17:20:41Z
dc.date.available2022-09-15T17:20:41Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:111681752:33660880
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3018254
dc.description.abstractI løpet av vår tid på lærerutdanningen ved NTNU har det vokst frem et sterkt engasjement for elever med lese- og skrivevansker hos oss, noe som ble grunnen til at vi valgte å skrive masteroppgaven vår innen feltet spesialpedagogikk. I denne oppgaven legges et fokus på inkludering, spesielt rettet mot elever med dysleksi. Vårt ønske med oppgaven var å undersøke strategier og finne gode erfaringer vi kan overføre til vår egen praksis, i tillegg til å få et innblikk i utfordringer ved inkluderende arbeid for elever med dysleksi. Denne oppgavens formål var å belyse problemstillingen: Hvordan tilrettelegger tre lærere for inkludering av elever med dysleksi? For å kunne svare på problemstillingen har vi gjennomført en kvalitativ intervjustudie med tre lærere som har erfaring med elever med dysleksi, og som i tillegg er tilsatte ved sertifiserte dysleksivennlige skoler. Videre har vi sett datamaterialet i lys av et teoretisk grunnlag som består av psykologiske og pedagogiske perspektiver på individets utvikling, kjennetegn på dysleksi, forståelser av inkluderingsbegrepet, samt tidligere forskning på elever med lese- og skrivevansker sine erfaringer med grunnskolen. Studiens resultater tyder på at lærerne har en bred forståelse av inkludering. De tilrettelegger for inkludering av elever med dysleksi på flere måter og på flere arenaer. Lærerne fremviser et fokus på laget rundt eleven, hvor ledelsen og samarbeid med kollegaer, i tillegg til elevenes foresatte har vært av betydning. Videre er de opptatt av fysisk tilstedeværelse av elever med dysleksi i klasserommet, noe som kan føre til at de kan delta aktivt som sosiale deltakere i undervisningen. For å få til dette bruker lærerne tilpasset opplæring og kompensasjon for vanskene som virkemiddel. Lærerne viser også et fokus på elevenes opplevelse av inkludering, ved at de er opptatt av det psykososiale læringsmiljøet. Likevel har vi bemerket at lærerne er noe vage når det kommer til hvilken rolle elevmedvirkning har i deres inkluderingsarbeid. Lærerne forteller også at den digitale utviklingen i samfunnet har ført til både muligheter og utfordringer når det kommer til inkludering av elever med dysleksi, i tillegg anser de skolenes ressursmangel som en faktor som kan virke inn på deres inkluderingsarbeid.
dc.description.abstractDuring the five years of the teacher educational program at NTNU we have developed a strong commitment to students with reading and writing difficulties, which also led us to write our master's thesis in the field of special education. In this thesis, the focus lies on inclusion, especially aimed at students with dyslexia. Our goal with the assignment was to investigate strategies and gather experiences we can transfer to our own practice, in addition to gaining an insight into what can be challenging when it comes to inclusive work for students with dyslexia. The purpose of this thesis was to inquire into the research question: How do three teachers facilitate the inclusion of students with dyslexia? To be able to answer the research question, we have conducted a qualitative interview study with three teachers who have experience with students with dyslexia and are employed at certified dyslexia-friendly schools. Furthermore, we have seen the data material in relation to a theoretical basis which consists of psychological and pedagogical perspectives on the individual's development, characteristics of dyslexia, understandings of the concept of inclusion, as well as previous research on students with reading and writing difficulties experiences with attending primary school. The results of the study indicate that the teachers have a broad understanding of inclusion. They facilitate the inclusion of students with dyslexia in several ways and in several arenas. The teachers emphasize the importance of the management and collaboration with colleagues, as well as the collaboration with the students' parents. Furthermore, they are concerned with the physical presence of students with dyslexia in the classroom, which may lead them to be able to participate actively as social participants in the class community. To achieve this, the teachers use compensation and adaptive teaching as a tool. The teachers also focus on the students' experience of inclusion, in that they are concerned with the psychosocial learning environment. Nevertheless, we have noted that teachers place little emphasis on student participation when it comes to their facilitation of inclusion. The teachers also say that the digital development in society has led to both opportunities and challenges when it comes to inclusion of students with dyslexia, in addition they consider the schools' lack of resources as a factor that can affect their inclusive work.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleInkludering av elever med dysleksi
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record