Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorStrømme, Alex
dc.contributor.authorVoldstad, Andrine
dc.date.accessioned2022-09-14T17:20:01Z
dc.date.available2022-09-14T17:20:01Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:104871985:32557563
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3017936
dc.description.abstractI denne småskala kvalitative studien har det blitt sett på hvordan direkte vurdering av praktisk arbeid i uteskole kan planlegges og gjennomføres i biologi. Dette har blitt utforsket gjennom å se på tre hovedområder. Hvilke utfordringer man må ta hensyn til under planlegging og gjennomføring. Hvorfor man burde ha et slikt opplegg, gjennom å se på hvilke muligheter det gir. Og hvilken handlingsteori man burde ha for å gjennomføre et slikt opplegg. Masterstudien baserer seg på at praktisk arbeid og variasjon i vurdering har en mer fremtredende rolle i læreplanen i biologi, etter fagfornyelsen (LK20). Flere skoler ønsket også å få belyst temaet gjennom en masteroppgave, og det var et behov for å utvikle min egen kompetanse i temaene uteskole og vurdering. Datamaterialet består av semistrukturerte intervjuer av to lærere og en klasse fra naturbruk, samt en biologilærer fra en annen skole. Det ble også brukt observasjon av et undervisningsopplegg og en vurderingssituasjon knyttet til et praktisk arbeid ute fra naturbruksklassen. Datamaterialet har blitt analysert og diskutert i lys av relevant faglitteratur. Det teoretiske grunnlaget tok for seg temaene handlingsteori (Argyris, 1976; Argyris, 1997), uteskole og praktisk arbeid (Abrahams & Millar, 2008) og vurdering hvor det sees på direkte og indirekte vurdering (DAPS og IAPS) etter Abrahams og Reiss (2013). Resultatet fra studien viser til at direkte vurdering av praktisk arbeid i uteskole i biologi har mange utfordringer, men også mange muligheter. Disse må tas hensyn til under planlegging og gjennomføring. De største utfordringene er store elevgrupper, tid og konflikt med timeplanen. For å overkomme disse er det viktig å ha et godt samarbeid med skolen og kolleger. De største mulighetene er at det motiverer elevene og øker læring og opplegget burde gjennomføres med dette som mål. De viktigste styrende variablene man burde ha for å gjennomføre og utvikle et slikt opplegg, er verdiene selvutvikling, interesse og omtanke.
dc.description.abstractThe focus in this small-scale qualitative study have been how direct assessment of practical skill in outdoor school settings can be planned and implemented in biology. This has been explored by looking at three main areas of study. The challenges that must be considered during planning and implementation of practical work. Why one should use direct assessment of fieldwork, by looking at what opportunities it provides. And what action theory one should have to carry out the planned fieldwork. Practical work and variation in assessment have a more prominent role in the new curriculum in biology, following the curriculum renewal in 2020 (LK20). Several schools wanted to explore the topic through a master's thesis, and there was a need to develop my own literacy in the topics of outdoor school settings and assessment. The study data consists of semi-structured interviews of two teachers and one class from the vocational study program for agriculture, fishing and forestry, all from the same school, as well as a biology teacher from another school. Observation of forestry fieldwork and the following assessment situation related to practical work from the class was also used. The data has been analyzed and discussed in regard to relevant academic literature. The theoretical basis addressed the topics of action theory (Argyris, 1976; Argyris, 1997), outdoor school settings and practical work (Abrahams &Millar, 2008) and assessment, both direct and indirect assessment (DAPS and IAPS) after Abrahams and Reiss (2013). The results of the study show that using direct assessment of practical work in outdoor school settings in biology has several challenges, but also many possibilities. These must be considered during planning and implementation stages. The biggest challenges are large groups of students, time, and scheduling conflicts. To overcome these, it is important to cooperate well with both school administration and colleagues. The biggest opportunities are found in increasing both student motivation and learning. Planning and implementing field work should be done with this as goals. The most important governing variables one should have for implementing and developing such a scheme, are the values of self-development, subject interest, and student consideration.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleDirekte vurdering av praktisk arbeid i uteskole
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel