Show simple item record

dc.contributor.advisorSigmundsson, Hermundur
dc.contributor.advisorOlsen, Alexander
dc.contributor.authorEriksen, Adrian Dybfest
dc.date.accessioned2022-09-13T07:41:23Z
dc.date.available2022-09-13T07:41:23Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.isbn978-82-326-5487-1
dc.identifier.issn2703-8084
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3017377
dc.description.abstractSummary Gender differences and skills in first grade Knowledge about skill development and gender differences in school is very important for an evidence-based school, in order to ensure that every pupil gets the best basis for fruitful learning and development. However, the topics of learning, school policy and especially issues regarding gender equality are continuously debated. Typically, gender differences in school-related skills are observed from fifth grade and upwards, and especially in reading in favour of girls. This thesis shows that gender differences can be observed as early as first grade and are therefore important for further research and implementation of school policies. In this project, we investigated letter-sound knowledge, basic mathematics, working memory and motor skills, focusing on gender differences and the relationship between the skills. All data was gathered with age-appropriate tests designed to measure skill competence. In the first part of the project, where a large sample of first graders (485 participants) were tested in letter-sound knowledge, it was found that girls have higher competence in letter-sound knowledge than boys already at the beginning of first grade and throughout the first year. In a smaller sample (85 participants), where all forementioned skills were tested, there was a gender difference in working memory, where the girls performed somewhat better than the boys. The data also shows generally weak to moderate relationships between skills in first grade. This provides support for deliberate and specific training of skills from an early age. For example by focusing on thoroughly learning the alphabet before starting more complex reading. With this mindset, individual learning and mastery can potentially be improved early in formal schooling. In addition, other studies show that boys tend to respond better to specific and deliberate training. Overall, this thesis contributes new knowledge about early gender differences and how basic skills are developed in first grade. The main findings from this thesis are that girls seem to outperform boys in some areas from the start of school, and skills should be trained deliberately. Increased knowledge and further research on these topics are important for creating an empirically based school. Sammendrag Kjønnsforskjeller og ferdigheter i første klasse Kjønnsforskjeller og ferdighetsutvikling i skolen er svært viktige temaer å få kunnskap om for å bidra til en evidensbasert skole. Dette for å sikre at alle får det beste utgangspunktet for læring og utvikling. Temaene om læring, skolepolitikk, og spesielt utfordringer knyttet til kjønnslikestilling blir kontinuerlig diskutert. I følge store nasjonale og internasjonale rapporter er kjønnsforskjeller i skolen vanligvis mer framtredende fra femte klasse og oppover, og da spesielt jenters bedre prestasjon i lesing. Avhandlingen viser at kjønnsforskjeller kan observeres allerede i første klasse. Dette er viktig kunnskap å ta med seg i videre forskning og implementering av tiltak i skolen. I dette prosjektet ble ferdighetene alfabetkunnskap, grunnleggende matematikk, arbeidsminne og motorikk undersøkt, med fokus på kjønnsforskjeller og sammenhengen mellom ferdighetene. All data ble innhentet ved hjelp av alderstilpassede tester designet for å teste ferdighetskompetanse. I den første delen av prosjektet, hvor et stort utvalg førsteklassinger (485 deltagere) ble testet i alfabetkunnskap, ble det funnet at jenter har bedre kompetanse i alfabetkunnskap allerede fra skolestart og gjennom hele det første året på skolen. I et mindre utvalg (85 deltagere), hvor alle de forutnevnte ferdighetene ble målt, ble det observert kjønnsforskjeller i arbeidsminne hvor jentene presterte noe bedre enn guttene. Det ble også funnet bevis for at sammenhengen mellom ferdigheter i første klasse er generelt lave til moderate. Avhandlingen argumenterer for at disse funnene gir støtte til at ferdigheter bør trenes spesifikt. For eksempel at man fokuserer på å lære seg alfabetet grundig før man starter med lesing av hele setninger. Med denne tankegangen kan man potensielt forbedre individuell læring og skape mestring tidlig i skoleløpet. I tillegg viser tidligere studier at gutter responderer bedre på spesifikk og overveid trening, spesielt i lesing. Samlet sett bidrar avhandlingen med ny kunnskap om tidlige kjønnsforskjeller og hvordan grunnleggende ferdigheter utvikles i første klasse. Hovedfunnene fra avhandlingen er at jenter ser ut til å prestere bedre på noen områder allerede fra første klasse og ferdigheter bør trenes spesifikke. Økt kunnskap og videre forskning er derfor viktig for å skape en evidensbasert skole som fungerer for alle.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherNTNUen_US
dc.relation.ispartofseriesDoctoral theses at NTNU;2022:223
dc.titleMind, Brain and Education: Exploring gender differences and the relationships between skills in first grade childrenen_US
dc.typeDoctoral thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Psychology: 260en_US
dc.description.localcodeDigital fulltext is not availableen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record