Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHjelle, Torstein Elias Løland
dc.contributor.authorValdem, Charlotte
dc.date.accessioned2022-09-08T17:19:18Z
dc.date.available2022-09-08T17:19:18Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:109145548:25504429
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3016703
dc.description.abstractTillit er en viktig del av vår hverdag. Det viser seg at nordmenn er det folkeslaget som har mest tillit til hverandre, og til samfunnssystemet. Dette kan man også se i arbeidslivet. Tillit er viktig både for ledelsen og for de ansatte i bedriften. I denne avhandlingen er det sett på hvordan dette tillitsforholdet blir endret når man innfører et nytt system for lagring og deling av alle ansattes jobbrelaterte dialoger. For å besvare problemstillingen og forskningsspørsmålene ble det gjennomført ni intervjuer med ansatte i ulike stillinger fra fem ulike bedrifter. Likheten mellom de ansatte var at de på et eller annet nivå, direkte eller indirekte, ble påvirket av en slik innføring. Intervjuene ble gjennomført både digitalt og fysisk. Av intervjuene ble det sagt at tillit er viktig i en bedrift, og det er viktig både mellom ansatte, og mellom ledelse og ansatte. Tillit ble plassert som den grunnleggende byggeklossen når man skaper samhandling i en bedrift, og sammenliknet med Maslow sin behovspyramide. Det ble definert flere tillitsmekanismer, men åpenhet og integritet ble ansett som de viktigste. Diskusjonen ble avsluttet med at et system i seg selv vil ikke endre noen tillitsforhold. Alt handler om hvordan man bruker dataene som er lagret. Derfor kan man si at en bedrift som legger til rette for tillit, og videre skaper et behov for samhandling, vil danne grunnlaget for å ta i bruk et system. Dersom man lagrer data i dette systemet, og gjentatte ganger opplever at det ikke blir misbrukt, vil dette kunne øke tilliten i bedriften. Dette blir vist i TSS-modellen (se 6.5.2 Påvirkning av tilliten).
dc.description.abstractTrust is an important part of our every day life. Studies has shown that Norwegians are the people that is most trustfull to eachother, and to the government. This is also true in the workplace. Trust is important to the management and to the employees in a company. This thesis show how this relatonship of trust will change when a new system is introduced to save and share all of the employees workrelated dialoges within a company. To answer the topic and the research question, nine interviews with employees from different positions in five different companies where completed. The similarity of the different interwees were the influence of the introduction of this system. The interviews were conducted both digitally and physically. The interviews has shown that trust is an important part of a company, and is important both between employees, and between employees and their management. Trust was talked of as the basic building block to make cooperation in a company, and compared to Maslow’s Hierarchy of Needs. The interwees talked about different kind of mechanisms to build trust, but openness and integrity was seen as the most impontant ones. It is shown at the end of the descussion chapter that a system in of itself will not change the trustworthiness in a company. Everything is about how they use this data which is saved. Therefore you may say that a company who facilitates trust, and creates a need to cooperate, vil have the basics to use a new system. If you save data in this system, and repeatadelly see that the data is not abused, then this could increase the trust in the company. This is shown in the TSS-model (see 6.5.2 Påvirkning av tilliten).
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleTillit til forbedring
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel