Seksualitetsundervisningen på lærerutdanningen - Gir den fremtidige lærere det de etterspør?
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3016091Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for lærerutdanning [3403]
Sammendrag
Sammendrag
I en kronikk publisert på NRK sine nettsider november 2021, skrev en lærerstudent at hun ikke følte seg kompetent til å undervise hennes fremtidige elever om seksualitet (Storesund, 2021). Gjennom undersøkelser utført av stiftelsen Sex og samfunn er det avdekket at denne utfordringen er relativt vanlig hos norske grunnskolelærere (Sex og samfunn, 2022a). Samtidig viser undersøkelser at norske elever ønsker en styrking av seksualitetsundervisningen i skolen (Sex og samfunn, 2022b). Dette viser seksualitetsundervisningens aktualitet. Seksualitet og seksuell helse er også viktig, sett fra et samfunns- og folkehelseperspektiv (World Health Organization, u.å., 2022). Denne masterstudien tar for seg seksualitetsundervisning gjennom et lærerstudentperspektiv.
Målet med studien er å undersøke hvordan lærerstudenter opplever at seksualitetsundervisningen, på lærerutdanningens masterløp i naturfag, forbereder studentene på yrkeslivet. Studien har derfor til hensikt å besvare følgende problemstilling:
Hvordan mener studenter at seksualitetsundervisningen i grunnskolelærerutdanningens masterløp i naturfag samsvarer med den kompetansen de ønsker som fremtidige lærere?
Masterstudien tar utgangspunkt i det kvalitative intervjuet og det er gjennomført tre gruppeintervjuer med studenter fra grunnskolelærerutdanningen. Resultatene viser at det er noe variasjon i hva de tre studentgruppene har fått av seksualitetsundervisning gjennom lærerutdanningen. Den ene gruppen har ikke fått noen form for seksualitetsundervisning, mens de to andre gruppene stiller ulikt i form av at den ene gruppen også har hatt oppgaver mer rettet mot ungdomstrinnet. Seksualitetsundervisningen som tilbys på masterløpet i naturfag tenderer til å ha stort fokus på det anatomiske og fysiologiske, knyttet til pubertet og reproduksjon og mindre på andre aspekter knyttet til seksualitet. Til tross for ulikhetene er det relativ stor konsensus i gruppene, når det gjelder hvordan de mener at seksualitetsundervisningen på lærerutdanningen kunne blitt bedre.
Funnene som ble gjort viser at studentene mener seksualitetsundervisningen bar preg av å være mangelfull. De uttrykte at den grundige gjennomgangen av anatomi og fysiologi var verdsatt og relevant, men at det var andre temaer som heller burde vært prioritert i lærerutdanningen. Det var stor konsensus om at seksualitetsundervisningen hadde for lav prioritet på lærerstudiet, både generelt og innenfor naturfagsretningen. Ønsket fra studentene var at temaet burde tildeles mer tid til mer innhold. Tverrfaglig organisering ble også tatt opp som en mulig løsning, både på ressursutfordringen med tildelt tid, men også for å implementere seksualitetsrelaterte aspekter i flere aktuelle fag. Studentene mener det burde vært gjennomgått flere temaer i seksualitetsundervisningen på lærerutdanningen. Dette er temaer de mener er aktuelle for seksaulitetsundervisningen på grunnskolen og som de selv ikke føler seg kompetente til å undervise i. Det som ser ut til å være de største forbedringspotensialene for lærerutdanningen er ifølge studentene, å innlemme fagdidaktikk i seksualitetsundervisningen. De etterspør kunnskap om hvordan de kan omsette teori til undervisning tilpasset elever på ulike alderstrinn. Kompetansen de etterspør er å kunne planlegge for-, gjennomføre- og vurdere kvaliteten til et godt undervisningsopplegg i seksualitetsundervisningen. Abstract
In an article published on NRK's website in November 2021, a student teacher wrote that she did not feel competent to teach her future pupils about sexuality. Through surveys conducted by the Sex og samfunn Foundation, it has been revealed that this challenge is relatively common among Norwegian primary and lower secondary school teachers (Sex og samfunn, 2022a). At the same time, surveys show that Norwegian pupils want a strengthening in sexual education in school (Sex og samfunn, 2022a). This shows the topicality of sexual education. Sexuality and sexual health are also important from a social and public health perspective (World Health Organization, u.å., 2022). This master's thesis deals with sexual education through a student teacher perspective.
The aim of the study is to investigate how student teachers experience that sexual education. In the science master’s course at the teacher education, it prepares students for their future professional life as teachers. Based on this, the following research question is made in which the study intends to answer:
How do students think that the sexual education in the primary school teacher’s education master's course in science corresponds with the competence they want to possess as future teachers?
The master's study is based on the qualitative interview where three group interviews were conducted with students from the primary school teacher’s education. The results show that there is some variation in what the three student groups have received in sexual education through the teacher’s education. One group did not receive any sexual education, while the other two groups are different in the sense that one group has had tasks more aimed at junior high school. The sexual education offered at the master's course in science tends to have a strong focus on the anatomical and physiological aspects of puberty and reproduction and less on other aspects related to sexuality. Despite these differences, there is a relatively large consensus in the groups as to how they believe that sexual education in teacher education could be improved.
The findings that were made show that the students believe that sexual education was characterized by being deficient. They expressed that the thorough review of anatomy and physiology was valued and relevant, but that there were other topics that should have been prioritized in the teacher’s education. There was a large consensus that sexual education had too low a priority in teacher education, both in general and in the field of science. The desire of the students was that the topic should be given time for more content. Interdisciplinary organization was also highlighted as a possible solution, both to the resource challenge with allocated time, but also to implement sexuality-related aspects in several relevant subjects. The students believe that several topics should have been covered in the teaching of sexuality in teacher education. These are topics they believe are relevant to sexual education in primary school and which they themselves do not feel competent to teach. What seems to be one of the biggest potential improvements for teacher education is, according to the students, to incorporate subject didactics in sexuality education. They demand knowledge about how they can translate theory into teaching adapted to students at different ages. The competence they demand is to be able to plan for, implement and assess the quality of a good teaching plan in sexual education.