Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSobh Chahboun
dc.contributor.authorMarina Gjerde
dc.date.accessioned2022-09-06T17:19:33Z
dc.date.available2022-09-06T17:19:33Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:110002054:71624697
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3016087
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDenne studien undersøker følgende problemstilling: «Hvordan kan pedagogisk leder i samarbeid med personalgruppen tilrettelegge og støtte barn som viser utfordrende atferd i barnehagen». Formålet har vært å gi innsikt til pedagogiske ledere sine refleksjoner og erfaringer, og i tillegg å fremme mulige strategier og tiltak de erfarer som nyttig i møte med barn som viser utfordrende atferd. Forsker sitter med ett inntrykk av at utfordrende atferd er et aktuelt tema, dette i sammenheng med egen erfaring fra barnehage. Forskning sier at utfordrende atferd er en av de største årsakene til at barn får spesialpedagogiske vedtak i barnehagen (Wendelborg et al., 2015). I den sammenheng ser forsker det som hensiktsmessig å fremme mulige forebyggende tiltak innenfor barnehagetilbudet. For å fremme refleksjoner og erfaringer, er det valgt å gjennomføre kvalitativt forskningsintervju. Utvalget består av fem pedagogiske ledere, fra fem forskjellige barnehager. Resultater viser at informantene knytter utfordrende møter med barn opp imot både innagerende og utagerende atferd. De trekker frem utfordringer med å støtte og imøtekomme barns atferdsuttrykk. Informantene understreker at atferd er et uttrykk for noe dypere, og trakk frem viktigheten av å ha kjennskap til mulige årsaksforhold for å tilrettelegge. Rent overordna sentrerer mange av funnene til voksenrollen. Det blir påpekt hvilken makt og påvirkningskraft barnehageansatte har for å fremme positiv atferd. Informantene påpeker at handlinger og reaksjoner kan påvirke barnet på både godt og vondt. I den sammenheng blir det trukket frem viktigheten av felles forståelse i personalgruppen, kjennskap til barnet og relasjonsbygging. Med hensikt om å avvikle eller redusere negativ atferd påpeker informantene viktigheten av å organisere i møte med enkelt barns behov. Der formålet er å gi barnet positive opplevelser og legge til rette for videre utvikling. Følgende momenter ble trukket frem som vesentlig: danne mindre lekegrupper, ikke ha samme forventinger til alle, og være til stede for å støtte og fremme positiv atferd. I tillegg påpekte informantene viktigheten av å være i forkant, og tilrettelegge i situasjoner som kan oppleves som krevende for barnet. Samlet sett viser pedagogene til en rekke strategier og tiltak i møte med utfordrende atferd. Studiens resultater gir en forståelse ovenfor hvor vesentlig voksenrollen er, der en har mulighet til å være en beskyttendefaktor i møte med barnet, og begrense mulige risikofaktorer.
dc.description.abstractThe main research question in this study is: "How can the educational leader in collaboration with their colleagues, facilitate and support children who show challenging behavior in kindergarten". The purpose has been to provide insight to educational leaders' reflections and experiences, and in addition to promote possible strategies and measures they find useful in dealing with children who show challenging behavior. The background for the choice of theme is related to own experience from the kindergarten. The researcher has the impression that challenging behavior is a relevant topic, this is in line with own experience from the kindergarten. Research states that behavior-related difficulties are one of the biggest reasons why children receive special educational measures in kindergarten (Wendelborg et al., 2015). In this context, the researcher sees it as appropriate to promote possible preventive measures within the kindergarten service. In order to promote reflections and experiences qualitative interviews were chosen. The informants consist of five educational leaders, from five different kindergartens. The findings show that the informants link challenging encounters with children who act out and who act in. The challenges are seen in the context of supporting and accommodating children’s behavioral expressions. The informants emphasize that behavior usually is an expression of something deeper. They emphasized the importance of having knowledge of possible causal factors in order to facilitate. Overall, many of the findings center around the adult role. In terms of the power and the influence they have to promote positive behavior. The informants point out that their own actions and reactions will affect the child. Therefore, in that context the importance of common understanding in the staff group, knowledge of the child and relationship building, are emphasized. With the intention of eliminating or reducing negative behavior, the informants point out the importance of organizing with the premise of facilitating according to individual needs, where the purpose is to give the child positive experiences and facilitate further development. The following points were highlighted as essential: to form smaller playgroups, not to have the same expectations of everyone, and to be present to support and promote positive behavior. In addition, the informants pointed out the importance of being proactive, and facilitating in situations that can be perceived as demanding for the child. Overall, the educators refer to several strategies and measures in the face of challenging behavior. The results of the study provide an understanding of the importance of the adult role, and the opportunity to be a protective factor when dealing with the child, thus limiting possible risk factors.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.title"Du er glad i meg på ekte du" En kvalitativ studie om utfordrende atferd i barnehagen
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel