Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGrimstad, Siv Marina Flø
dc.contributor.authorFiskerstrand, Stine Mari
dc.contributor.authorVattøy, Alexander
dc.date.accessioned2022-09-06T17:19:11Z
dc.date.available2022-09-06T17:19:11Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:115635883:115795657
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3016080
dc.description.abstractSkaleringsbedrifter og høyvekstbedrifter er viktige for å skape arbeidsplasser, øke produktiviteten og utvikle nye innovative løsninger som resulterer i bedre velferd, er flere forskere enige om. Selv om slike bedrifter blir sett på som viktige er der ikke så mange forskninger som omhandler entreprenørskap, innovasjon og internasjonale bedrifter som gir innsikt i hva som gjør oppstartsbedrifter vellykket. Målet med denne masteroppgaven er å videreutvikle forskningen av internasjonalt entreprenørskap angående oppskaleringsbedrifter og hva som kan forklare og tilrettelegge for oppskalering av norske bedrifter. Utformingen av oppgaven er basert på en blandet metode. Oppgaven starter med en innledende kvalitativ metode basert på semistrukturerte intervjuer med personer som innehar ekspertkunnskap om oppskalering i Norge. De kvalitative intervjuene ble brukt til å bekrefte de første forslagene i oppgaven og for å avdekke mulige viktige temaer som var savnet i det tidlige forskningsstadiet. Den kvalitative metoden følges opp av en kvantitativ undersøkelse for norske oppskaleringsbedrifter. De viktigste funnene inkluderer at produktmarkedstilpasning er den viktigste forklaringen på den raske veksten og skaleringen av norske bedrifter. Samtidig er en gründer med et proaktivt og globalt tankesett med på å bidra til skalerbare forretningsmodeller og evnen til å ta bedriften internasjonalt. I vårt utvalg har ikke nettverk og inkubatorer vesentlige forklaringer på hva som kan forklare og fasiliteter oppskaleringen av norske bedrifter. Vi tror dette kan se annerledes ut hvis inkubatorer jobbet mer med både etablerte firmaer og oppstartsbedrifter for å skape synergieffekter av hverandres svakheter og styrker. Med fokus på digitale produkter blir det lettere å skalere på grunn av kapasitetsbegrensninger vil være av mindre betydning. Produktmarkedstilpasning og høyere byttekostnader for kundene gjør det lettere for et firma å skalere, ettersom kunder kan føle seg tilbøyelige til å bli hos firmaet, noe som øker kundelojaliteten. Ved å fokusere på slike skalerbare forretningsmodeller vil små bedrifter være bedre rustet til å allokere sine knappe ressurser mer effektivt, og etablerte firmaer kan se flaskehalsene sine mer tydelig, fornye seg, og følge med på konkurrentenes utvikling.
dc.description.abstractScale-up firms and high-growth firms are important for creating jobs, boosting productivity, and spreading new technologies, many researchers agree, and that they, therefore, are essential for the common welfare. However, although it is considered important, only a few research studies have been conducted in the field of entrepreneurship, innovation, and international business that produce consistent insight into what makes start-ups successful. The aim of this master’s thesis was to further progress the field of international entrepreneurship regarding scale-up firms and what can explain and facilitate the scaleup of Norwegian firms. The design of the study is based on a mixed method. The thesis begins with a preliminary qualitative method based on semi-structured interviews with people with expert knowledge within the field of scaleup in Norway. The qualitative interviews were used to confirm the need for the initial propositions and to unveil potential important themes missed during the early research stages. This is thus followed by a quantitative survey for Norwegian scale-up firms. The major findings include that product-market fit is the most important explanation for the fast growth and scaling of Norwegian firms, however, an entrepreneur with a proactive and global mindset also contributes to scalable business models and the ability to take the firm internationally. In our sample, networks and incubators do not have significant explanations for what can explain and facilitate the scaleup of Norwegian firms. We believe this could look different if incubators worked more with both established firms and startups to create synergy effects of each other’s weaknesses and strengths. With a focus on digital products, it becomes easier to scale due to capacity constraints will be of less importance. Product-market fit and higher customer switching costs, make it easier for a firm to scale, as customers may feel inclined to stay with the firm, increasing customer loyalty. By focusing on such scalable business models, small firms will be better equipped at allocating their scarce resources more efficiently and established firms may see their bottlenecks more clearly, renew themselves, and keep up with competitors’ developments.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleScaling Up of Norwegian Firms
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel