Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSingstad, Marianne Tevik
dc.contributor.authorJørstad, Malene Frisvold
dc.date.accessioned2022-09-02T17:21:09Z
dc.date.available2022-09-02T17:21:09Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:110626502:35582373
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3015528
dc.description.abstractTittel: Seksuelle overgrep mot personer med utviklingshemming Bakgrunn: Personer med utviklingshemming er en brukergruppe med høy risiko for å bli utsatt for seksuelle overgrep sammenlignet med befolkningen generelt. Det har vært minimalt med fokus knyttet til seksualitet og overgrep hos personer med utviklingshemming. Hensikt: Litteraturstudiens hensikt er å avdekke hvilke faktorer som anses viktige for å forebygge seksuelle overgrep hos personer med utviklingshemming, for eksempel kunnskap hos helsepersonell og brukergruppen. Metode: Denne litteraturstudien benytter i all hovedsak systematisk litteratursøk med utgangspunkt i fem fagfellevurderte forskningsartikler, i tillegg til annen relevant faglitteratur. Resultat: Litteraturstudiens resultat tar utgangspunkt i funn som utpekte seg fra de valgte forskningsartiklene. Det ble konstruert tre hovedtemaer: 1) Holdninger og tabu, 2) Kunnskap og opplæring og 3) Hjelpeapparatets rolle og tilrettelegging. Disse temaene bygger videre på oppgaven. Konklusjon: Litteraturstudien konstaterer behovet for mer seksualundervisning og opplæring blant tjenesteytere og tjenestemottakere for å forebygge seksuelle overgrep hos personer med utviklingshemming. Åpenhet og seksualvennlige miljø på ulike arenaer vil bidra til å redusere negative holdninger og tabu knyttet til seksualitet hos brukergruppen. Tjenesteytere spiller en viktig rolle for å fremme tjenestemottakers seksuelle helse, blant annet ved å benytte tilrettelagte verktøy som gir grunnlag for bedre opplæring. Ellers vil tydelige arbeidsrutiner, fokus på relasjonsbygging og oppmerksomhet bidra til å forebygge seksuelle overgrep hos personer med utviklingshemming. Nøkkelord: utviklingshemming, seksuell helse, seksuelle overgrep, forebygging Antall ord: 7294
dc.description.abstractTitle: Sexual abuse against people with intellectual disabilities Background: People with intellectual disabilities are a group with a high risk of being sexually abused compared to the general population. There has been minimal focous on sexuality and abuse among this group. Purpose: The purpose of this study is to uncover wich factors are considered as important in preventing sexual abuse among people with intellectual disabilities, for example knowlegde among social educators and the group of people with intellectual disabilities. Method: This study uses systematic literature searches based on five peer-reviewed research articles, in addition to other relevant literature. Result: The results of this literature study are based on findings that stood out from the selected research articles. Eventually, three main topics were identified: 1) Attitudes and taboos, 2) Knowlegde and training og 3) Professionals role and facilitation. These three topics are futher discussed in this study. Conclusion: The literature study states the need for more sex education and training among service providers and service recipients to prevent sexual abuse among people with intellectual disabilities. Openness and a sex-friendly environment in variois arenas will help to reduce negative attitudes and taboos related to sexuality among this group of people. Service providers have an important role in promoting the sexual health of the service recipient, for example by using tools that provide a foundation for better training. Otherwise, work routines, focus on building relations and attention will help prevent sexual abuse among people with intellectual disabilities. Keywords: intellectual disabilites, sexual health, sexual abuse, prevention Number of words: 7294
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleSeksuelle overgrep mot personer med utviklingshemming
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel