Selvbestemmelse hos unge voksne med autisme
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3015527Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for psykisk helse [1305]
Sammendrag
Sammendrag
Tittel: Selvbestemmelse hos unge voksne med autisme.
Introduksjon/bakgrunn: For at mennesker med psykisk utviklingshemming skal kunne leve et meningsfullt og selvstendig liv, er det viktig å få tilrettelegging og bistand med daglige gjøremål og andre utfordringer i hverdagen, enten hjemme eller i arbeidslivet. Temaet i denne oppgaven er selvbestemmelse og utfordringer hos unge voksne med autisme. I hovedsak vil fokuset være på vernepleierkompetansen knyttet opp mot tilrettelegging for unge voksne med autisme.
Hensikt: Hensikten med denne oppgaven er å finne ut hvilke måter en vernepleier kan tilrettelegge for at mennesker med autisme kan oppleve selvbestemmelse i dagliglivet.
Metode: Denne oppgaven benytter metoden litteraturstudie, og tar for seg fem ulike vitenskapelige artikler, samt relevant teori.
Resultat: De fem artiklene anvendt i denne oppgaven tar for seg funn om selvbestemmelse hos unge voksne med autisme, og ser på utfordringer knyttet mot overgangen til voksenlivet. Funnene ble identifisert til 4 temaer: 1. kapasitet og mulighet for selvbestemmelse, 2. synspunkter og utfordringer fra unge voksne med autisme og deres omsorgspersoner, 3. utfordringer knyttet til overgangen til voksenlivet og 4. mental helse.
Konklusjon: Unge voksne med autisme opplever utfordringer med å beherske selvbestemmelse i skolen, hjemmet og i arbeidslivet, særlig i overgangen til voksenlivet. Unge voksne med autisme har lavere kapasitet og færre muligheter til å beherske selvbestemmelse på grunn av kjernesymptomene knyttet til diagnosen. Vernepleieren kan bistå og tilrettelegge ved å bruke partnerrollen for å øke selvbestemmelse hos unge voksne med autisme, noe som også kan forbedre kommunikasjonsevnene, språk og sosiale relasjoner med andre mennesker.
Nøkkelord: selvbestemmelse, unge voksne med autisme, tilrettelegging, vernepleier
Antall ord: 7680 Abstract
Title: Self-determination in young adults with autism.
Background: For people with intellectual disability to be able to live a meaningful and independent life, it is important to achieve facilitation and receive help with daily chores and other challenges in life, whether it´s at home or at work. The theme in this assignment is self-determination and challenges in young adults with autism. Mainly, the assignment is going to focus on how a disability nurse can facilitate for self-determination for young adults with autism.
Purpose: The purpose of my assignment is to find out how a disability nurse can facilitate for young adults with autism to achieve self-determination in their daily life.
Method: In this assignment, the methods used are Literature study, and five different scientific articles analyzed in depth. Other relevant theory has also been contributed, but in smaller amount.
Result: The five articles included in this assignment provided information about self-determination in young adults with autism and looked at challenges associated with transition to adulthood. The results were divided into four subjects: 1. Capacity and opportunities for self-determination, 2. Views and challenges from the perspective of young adults with autism and their caregivers, 3. Challenges related to transition to adulthood and 4. Mental health.
Conclusion: Young adults with autism experience challenges in achieving self-determination in school, at home and at work, especially connected with the transition to adulthood. Results showed that young adults with autism have lower capacity and fewer opportunities to master self-determination due to the symptoms associated with the diagnosis. A disability nurse can use one of the four core roles to facilitate to increase self-determination in young adults with autism, because it can also improve communication skills, language, and social connection with other people.
Keywords: self-determination, young adults with autism, facilitation, disability nurse
Number of words: 7680