Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSamoilow, Tatjana Kielland
dc.contributor.authorHaug, Malin Kristine
dc.date.accessioned2022-09-01T17:21:20Z
dc.date.available2022-09-01T17:21:20Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:113334384:30315038
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3015252
dc.description.abstractI løpet av barneskolen skal elevene utvikle evnen til å ta egne bevisste bokvalg, de skal møte på ulike typer tekster, og lære hvordan disse tekstene kan leses, tolkes og forstås (Kunnskapsdepartementet, 2019). Slik skal skolen hjelpe elevene på veien mot å bli stabile lesere, gjerne med et stort leseengasjement. Men hva vil det si å være en slik engasjert leser? I denne studien undersøker jeg de engasjerte leserne nærmere, for å finne noen hovedtrekk som kjennetegner dem. I tillegg vil studien fremme forslag til hvordan læreren kan tilrettelegge for å utvikle sine elevers leseengasjement og styrke deres rolle som engasjerte lesere. Problemstillingen jeg undersøker i denne masteroppgaven, lyder som følger: Hvordan kan de engasjerte lesende fjerdeklassingene karakteriseres, og hva kan læreren gjøre for å støtte og tilrettelegge for disse elevene? Dette er en kvalitativ studie som baserer seg på datamateriale fra gjennomføringen av individuelle dybdeintervjuer. Dette er dybdeintervjuer med fem utvalgte fjerdeklassinger, som belyser deres lesevaner og holdninger til lesing. Også fjerdeklassingenes norsklærer er intervjuet, med hensikten om å belyse elevenes svar med et ytterligere perspektiv. Datamaterialet består dermed av primærdata fra elevintervjuene, og sekundærdata fra lærerintervjuet og mine egne observasjonsnotater. Studien får fram flere kjennetegn på den engasjerte lesende fjerdeklassingen. Et fellestrekk som kommer til syne, er at hjemmet har en betydning og en tydelig påvirkning på fjerdeklassingene som lesere på flere arenaer. Det kommer også fram både likheter og ulikheter i elevenes preferanser knyttet til bøkenes tekstlige innhold og fysiske utforming, der fantasy-bøker og grafisk litteratur er dominerende. De fem elevene viser ulik motivasjon for lesingen, der de tre motivasjonsformene som er representert er kunnskapsmotivasjon, følelsesmessig motivasjon eller relasjonsmotivasjon. Et oppsummerende funn, er at de fem fjerdeklassingene framstår som fem ulike lesere, Studien påpeker derfor at det ikke finnes kun én type engasjert lesende fjerdeklassing, og slik understreker den også viktigheten av at læreren tilpasser undervisningen til elevenes ulike behov og preferanser.
dc.description.abstractThroughout primary school, the students develop the ability to be aware of their own book choices. They shall encounter different types of texts and learn how to read, interpret, and understand them (Kunnskapsdepartementet, 2019). It is at school that students start to become good readers, and possibly engaged readers. But what does it mean to be an engaged reader? In this thesis, I take a closer look on these engaged readers, to examine if they can be characterized by some main features. In addition, I also introduce suggestions on how the teacher can adapt the education to develop her students' reading engagement, and further on strengthen their role as engaged readers. The issue I want to raise, is: How can the engaged fourth grade reader be recognized, and how can the teacher support these students in their reading development? This is a qualitative study, based on data from individual in-depth interviews. These interviews are conversations with five selected fourth graders, and they shed light on the students´ reading habits and attitudes towards reading. To give the student interviews a further perspective, I have also interviewed the students´ teacher. The data consists of primary data from the interviews with the students, and secondary data from the interview with the teacher and my own observation notes. This study highlights several characteristics of the engaged reading fourth grader. A common feature that emerges, is how the students home environment influence the fourth graders as readers. There are also similarities and differences in the students' preferences related to the textual content and physical design of the books, where the dominant features are fiction books and graphic literature. The five students show different motivation for reading. The student’s motivation occurs through to the knowledge the literature provides, the emotions that occurs inside the reader while reading a book, and as a motivation from the relation the literature can create. A summary finding is that the five fourth graders appear as five different readers. Therefore, this study points out that there is not only one type of engaged reading fourth graders. In this way, this study also points out the importance of adapting the teaching to the students' different needs and preferences.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.title"Det er jo deilig å nyte bøker og sånn" En dybdestudie av hva som karakteriserer den engasjerte lesende fjerdeklassingen
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel