Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorDiesen, Even Igland
dc.contributor.authorSakstrøen, Amalie
dc.date.accessioned2022-09-01T17:21:17Z
dc.date.available2022-09-01T17:21:17Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:113334384:30944360
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3015250
dc.description.abstractSAMMENDRAG Denne studiens formål er å utforske hvordan Powerpointer ment til bruk i norskfaget utformes. Powerpoint er det mest brukte digitale presentasjonsverktøyet i skolen, og det benyttes av svært mange lærere og elever. Flere av de store forlagene som produserer læremidler har laget Powerpointer til læreverkene sine. Det er disse jeg studerer i dette studiet. Studiets problemstilling lyder: Hvordan utnyttes multimodalitet i Powerpointer som inngår i læreverk for norskfaget? Og hvordan og i hvilken grad utnyttes mediets teknologiske affordans i Powerpointene? I tillegg til problemstillingen har jeg et forskningsspørsmål som sikter mot å utforske læringspotensialet til Powerpointene. Powerpointene som utgjør min empiri er hentet fra forlagets egen nettside og internett. Materialet består samlet av fire Powerpointpresentasjoner, og to lærebøker. Avgrensingene som er gjort av materialet er basert på oppgavens problemstilling. Det teoretiske rammeverket for studien bygger på fagfeltet Literacy, sosialsemiotikk og multimodalitetsteori. Studiets problemstilling besvares med bakgrunn i en analyse av Powerpointene og tilhørende lærebokkapittel. Analysen er gjort utgangspunkt i de teoretiske perspektivene på multimodalitet fra Gunther Kress (2003) og Theo Van Leeuwen (2005). Studiets forskningsspørsmål er forsøkt diskutert med utgangspunkt i Richard Mayers (2009) prinsipper for læring gjennom multimedia-undervisning. Studiens hovedfunn er at Powerpointene inneholder mye mindre bruk og variasjon av modaliteter enn lærebøkene. Alt for få teknologiske effekter som inngår i programmet Powerpoint blir benyttet, med unntak av animasjoner. Ingen av presentasjonene inneholder lysbilder med ikke-verbale modaliteter. I studien drøftes læringspotensialet til Powerpointene, og her finner jeg at Powerpointene kan føre til kognitiv overbelastning, og at Powerpointene ikke øker læringspotensialet.
dc.description.abstractABSTRACT The purpose of this study is to explore how modality is used in Powerpoint presentations made for education. Powerpoint is the most used digital presentation program in school. Its used by many teachers and students. Many of the big publishers that produce teaching aids, had made Powerpoints for their teaching materials. These are the ones I am studying in this study. The studies issue is: In what way is modality utilized in Powerpoints in the teaching materials for the Norwegian subject? And how and to what extent the modalities technological affordance is utilized in the Powerpoints? In addition to the issue, I have also made a research question that explores the learning potential of the Powerpoints. The Powerpoints in my material are collected from the publishers own website and the internet. The material consists of four Powerpoint presentations and two textbooks. I have shortened the material based on the studies issue. The teorethical framework for the study builds on the field of Literacy, social semiotics and modality theories. The studies issue is answered based on a modality analysis of the Powerpoints and textbooks. The analysis is base don the theoretical perspectives of modality from Gunther Kress (2003) and Theo Van Leeuwen (2005). The studies research question is discussed based on Richard Mayers (2009) principles for learning through multimedia instruction. The studies main finding is that the Powerpoints contain less use and variation of modalities than the textbooks. There are used few technological effects that are included in the Powerpoint program, with the exception of animations. None of the presentations contain slides med non verbal modalities. In the study I discuss the learning potential of the Powerpoints, and I find that the Powerpoints can lead to cognitive overload, and that the Powerpoints do not increase the learning potential.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleEtt kulepunkt, to kulepunkt, tre kulepunkt ...
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel