Show simple item record

dc.contributor.advisorHjeltnes, Tor Atle
dc.contributor.authorMyrtrøen, Stian
dc.contributor.author
dc.contributor.authorSolberg, Thorleif André
dc.date.accessioned2022-09-01T17:19:55Z
dc.date.available2022-09-01T17:19:55Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:109145548:22524630
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3015231
dc.description.abstractDenne masteroppgaven omhandler hvordan billeverandøren, Møller Bil, kan tilpasse sin forretningsmodell for å kunne møte kundenes nye forventninger og behov i fremtiden, og være deres foretrukne partner for alt innenfor bil, bilhold og mobilitet. Oppgavens problemstilling lyder: På hvilken måte kan Møller Bil tilpasse sin forretningsmodell for å bedre tilfredsstille nyttekjøretøy-kundenes behov tilknyttet Sømløst Bilhold? Det er utarbeidet tre formål med oppgaven som innebærer (1) å opprette en forståelse av kundene gjennom intervju, og (2) deretter komme med våre synspunkter, anbefalinger og løsninger tilknyttet Sømløst Bilhold for nyttekjøretøy-kunder. Ut ifra dette skal (3) dagens forretningsmodell vurderes, analyseres og videreutvikles på bakgrunn av funnene. For å besvare problemstillingen har vi utført en kvalitativ studie med semistrukturerte intervjuer ved en stegvis induktiv tilnærming, med casestudie som forskningsdesign. Datainnsamlingen er hovedsakelig basert på dybdeintervjuer med ti kjøretøyansvarlige i syv ulike bedrifter, hvor seks av dem er kunder av Møller Bil. Vi har også innhentet informasjon gjennom møter og tilegnet oss dokumenter av oppdragsgiver. For å belyse problemstillingen har vi valgt å ta utgangspunkt i teori om forretningsmodeller, endringsprosesser og digitalisering. Våre funn viser at informantene har flere ønsker og meninger om hvordan Møller Bil kan forbedre bilholdet, og gjøre det mer sømløst for kunden. Dette belyses blant annet ved at tredjepartsaktører for bilhold og administrasjon er populære blant informantene i dag. Bilbransjen står midt i en voldsom transformasjon, og fremtiden vil sette nye krav til Møller Bil som leverandør av mobilitet. Dette fremtvinger at Møller Bil må tenke nytt, og vi anser derfor at en videreutvikling av forretningsmodellen til Møller Bil er fundamentalt viktig for å kunne møte kundenes endrede behov tilknyttet bilhold. Med en digital plattform i form av et biladministrasjon-system kan Møller Bil ta enda et steg mot å bli en konkurransedyktig totalleverandør innen bilhold og mobilitet.
dc.description.abstractThis master thesis examines how the car supplier, Møller Bil, can adapt their business model in order to meet their customer's new expectations and needs in the future, while still being their preferred supplier for cars, car ownership, and mobility. The research question of the thesis is: In which way can Møller Bil adapt their business model to better satisfy the commercial vehicle customer's needs within car ownership? The three purposes of this thesis are (1) to create and gain an understanding of the customers through interviews, and (2) then present our perspective, recommendations, and solutions attached to car ownership for commercial vehicle customers. Based on our findings, we will (3) evaluate, analyze, and further develop Møller Bil's business model. To answer the research questions, we have done a qualitative study with semi-structured interviews, following a stepwise inductive approach with case study as our research design. The data collection is primarily based on in-depth interviews with ten employees from seven different companies that are responsible for their respective company vehicles. Six out of seven of these are customers of Møller Bil. We have also gathered information through meetings with Møller Bil Trondheim, and from documents provided by them. To shed light on our research question, we have decided to base our theory on business models, change processes, and digitalization. Our findings show that the informants have multiple wishes and opinions about how Møller Bil can improve their car ownership, and develop it to be more seamless. This is, among other things, illustrated by the fact that third–party actors for car ownership and administration are popular among the informants today. The car industry is in the middle of a major transformation, and the future will demand new requirements from Møller Bil as a supplier of mobility. This forces Møller Bil to think in new ways, and therefore, we believe that further development of Møller Bil's business model is fundamentally important in order to meet customers' changing needs related to car ownership. With a digital platform in the shape of a car administration system, Møller Bil can take another step towards becoming a competitive total supplier in car ownership and mobility.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleSømløst Bilhold
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record