Show simple item record

dc.contributor.advisorRapp, Anna Cecilia
dc.contributor.authorSandnes, Martin
dc.date.accessioned2022-08-30T17:20:19Z
dc.date.available2022-08-30T17:20:19Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:112400045:30851693
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3014563
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractSkolen kan betraktes som et komplekst system som står i samspill med mange interne og eksterne krefter og systemer. Det finnes en rekke kommunale og lovpålagte hjelpetjenester for barn, slik som PPT, Skolehelsetjenesten, Barnevern og lavterskel psykisk helsetilbud for barn og familier. Disse kan anses som støttetjenester tilknyttet skolen og inngår i tverrfaglige samarbeid for å støtte sårbare og vanskeligstilte barn, noe som igjen kan ses i sammenheng med arbeidet med å håndtere sosial ulikhet og fremme sosial inklusjon. Det er av betydelig samfunnsinteresse å forstå hvor godt en lykkes med dette arbeidet, men også viktig for en lærer som i det daglige står tett på den enkelte eleven og samarbeider med støtte- og hjelpeapparatet. Denne studien undersøker hvordan støttetjenestene rundt skolen arbeider tverrfaglig for å støtte oppunder skolens samfunnsmandat om å bidra til å utjevne sosiale forskjeller. Studien benytter dybdeintervju av 14 ansatte tilknytning en storkommunes organisering av tre støttetjenester, og analyseres videre i lys av Luhmanns systemteori. Resultatene viser at press på tjenestene er et viktig forhold for å forklare vansker med koordinering og samarbeid rundt sårbare elever. Tjenestene som er ment arbeide tett sammen på individ- og systemnivå for å sikre sosial inklusjon i oppvekst og utdanning, oppleves i realiteten som atskilte enheter som arbeider i “silo”. Mulige implikasjoner av dette for arbeid med sosial ulikhet, samt studiens betydning for skolen og den enkelte lærer diskuteres.
dc.description.abstractSchools can be considered as complex systems interacting with several internal and external forces as well as systems. Norwegian municipalities have several law-required support-services for children such as PPT (pedagogical-psychologic service), The School Health Services, as well as low-threshold mental health services for children and families. These services can be considered as support services associated with the school that take part in interdisciplinary collaboration to support vulnerable and disadvantaged children. In turn, this work can be seen in connection to the work of dealing with social inequality and enhancing social inclusion. Understanding how successful this work suggests to be of significant societal interest, but also serves important interests for teachers working daily the pupils and connected support-services. This study investigates how support-services related to schools organize the interdisciplinary to back up the social-mandate of the schools to even social differences. The study consists of qualitative interviews of 14 employees attached to a big municipality’s organization of three of these support-services and are analyzed in the light of Luhmanns theory of systems. The results indicate that pressure on the services is an important indicator to explain difficulties with coordination and cooperation around vulnerable pupils. The services meant to work closely together at an individual- and systemic level to ensure social inclusion in growth and education, are in reality experienced as separated units working alone. Possible implications of this for working with social inequality, as well as the study implications for school and the teacher are discussed.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleEt system laget for å kreve seg
dc.typeMaster thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record