Show simple item record

dc.contributor.advisorSimilä, Wenche Ann
dc.contributor.authorLund, Steffen
dc.date.accessioned2022-08-30T17:19:34Z
dc.date.available2022-08-30T17:19:34Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:110921428:51432485
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3014543
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractBakgrunn: Smerte er et komplekst fenomen som påvirkes av fysiske, psykiske og sosiale faktorer. Smertebehandling hos barn har oppgjennom tidene vært preget av myter og misforståelser. Dette kan ha ført til at barns smerte i en årrekke har vært underbehandlet. Etter et kirurgiske inngrep kan vevstraumet føre til en smerteopplevelse for barnet, samt at innleggelse på sykehus kan oppleves som utrygt og føre til ubehag og stress. Ulike tiltak kan ha betydning for smertereduksjon. Hensikt: Å belyse hvilken betydning lek og avledning kan ha for barns opplevelse av smerte i postoperativ fase, samt sykepleierens rolle i forhold til dette. Metode: Systematisk litteraturstudie med åtte utvalgte forskningsartikler. Resultat: Analyse av forskningsartikler viste at lek og avledning var smertereduserende tiltak. Leken ble en arena der barn kunne oppleve redusert smerte og mestring av situasjonen de befant seg i. Å redusere barnets frykt hadde positiv innvirkning på barnets smerteopplevelse. Distraksjon var med på å lede tankene til barna vekk fra smertene. Aktive distraksjonsmetoder viste best effekt. Sykepleieren hadde betydelig innvirkning på barnets muligheter for lek og avledning. Konklusjon: Lek i et postoperativt forløp kan bidra til trygghet og mestring, samt gi barn en følelse av kontroll over situasjonen. Dette kan føre til en reduksjon i barns opplevelse av smerte. Sykepleiere som jobber med barn har en viktig rolle i tilrettelegging av lek og avledning. Lekekulturen i sykehusavdelingen kan ha betydning for barns bruk av lek og avledning i postoperativ fase. Nøkkelord: Barn, Lek, Avledning, Postoperativ smerte
dc.description.abstractBackground: Pain is a complex phenomenon that is influenced by physical, psychological and social elements. Pain management in children has throughout the ages been characterized by myths and misunderstandings. This may have led to a lack of medical treatment for children’s pain for years. After a surgical procedure, the tissue trauma may lead to a pain experience for the child, as well as the hospitalization can be perceived as unsafe and lead to discomfort and stress. Various measures can be significance for pain reduction. Aim: To illuminate the significance of play and diversion on the child’s experience of pain in a postoperative phase, as well as the nurse’s role in relation to this. Method: Systematic literature study with eight selected research articles. Results: Analysis of the research articles showed that play and diversion were pain-reducing measures. The play became an arena where the child could experience reduced pain and mastery of the situation they were in. Reducing the child’s fear had a positive effect on the child’s pain experience. Distraction helped to guide the children’s thoughts away from the pain. Active distraction methods showed the best effect. The nurse had a significant impact on the child’s opportunities for play and diversion. Conclusion: Play in a postoperative phase can contribute to security and coping, as well as give the children a sense of control over the situation. This can lead to a reduction in children’s experience of pain. Nurses who work with children have an important role in facilitating the use of play and diversion. The play culture in the hospital ward can be important for children’s use of play and diversion in a postoperative phase. Keywords: Children, Play, Diversion, Postoperative pain
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleLek og avledning
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record