Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRensvik, Kristine Viddal
dc.contributor.advisorHygen, Beate
dc.contributor.authorBarstad, Hanne Hoff
dc.contributor.authorRuud, Anni
dc.date.accessioned2022-08-24T17:19:38Z
dc.date.available2022-08-24T17:19:38Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:104435896:3501581
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3013355
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractI løpet av ungdomstiden blir barn og unges vennskap stadig mer fremtredende og betydningsfulle og er viktig for psykososial utvikling og velvære. For ungdom er etablering og utvikling av vennskap sentralt, men samtidig er familien fortsatt en viktig del av livet deres. Hensikten med denne studien var å undersøke en gjensidig sammenheng mellom kvalitet på vennskap og familiefungering fra tidlig til midten av ungdomsårene. Hypotesene som ble testet var at 1) dårlig familiefungering predikerer lav kvalitet på vennskap, og at 2) lav kvalitet på vennskap predikerer dårlig familiefungering. Vi benyttet data fra det longitudinelle forskningsprosjektet Tidlig Trygg i Trondheim, der 634 familier besvarte selvrapporteringsskjemaer. Ungdommene svarte på skjemaet Network of Relationship Inventory når de var 10, 12 og 14 år gamle. Foreldrene svarte på skjemaet McMaster Family Assessment Device ved samme tidspunkter. Dataene ble analysert ved bruk av en “auto-regressive cross-lagged model”. Resultatene viste at negativ kvalitet på vennskap ved 12 års alder signifikant predikerte dårlig familiefungering ved 14 års alder, og omvendt, at dårlig familiefungering ved 12 års alder signifikant predikerte negativ kvalitet på vennskap ved 14 års alder. Effektstørrelsene var svake, og det var ingen signifikante assosiasjoner mellom negativ kvalitet på vennskap og dårlig familiefungering mellom 10 og 12 år. Stabiliteten var moderat for negativ kvalitet på vennskap og høy for dårlig familiefungering. Studien er et tilskudd til den begrensede litteraturen på temaet vennskap og familie i tidlige ungdomstid, og avdekker resultater som ikke tidligere har vært vist.
dc.description.abstractDuring adolescence, children´s friendships become more prominent and are essential to their psychosocial development and well-being. While establishing and developing friendships, family remains as an important influence for adolescents. The purpose of this study was to investigate the reciprocal relation between friendship quality and family functioning from early to middle adolescence. We hypothesized that 1) poor family functioning would predict low friendship quality, and 2) low friendship quality would predict poorer family functioning. To answer these hypotheses, we used data from the longitudinal research project Trondheim Early Secure Study (TESS), where 634 families answered self-report schemas. We used data collected from the children with the scheme Network of Relationship Inventory when they were 10, 12 and 14 years old. The parents answered the McMaster Family Assessment Device. Data was analyzed by applying an auto-regressive cross-lagged model. Results show that negative friendship quality at age 12 significantly predicted poor family functioning at age 14, and that poor family functioning at age 12 predicted negative friendship quality at age 14. The effect sizes were modest, and there were no significant associations between negative friendship quality and poor family functioning from ages 10 to 12. For negative friendship, the stability was moderate, and for poor family functioning the stability were high. The present study adds to the rather scarce literature on the relation between family functioning and friendship development and emphasizes the emerging reciprocal nature of this relation in the transition to adolescence.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleFamily Functioning and Friendship Quality in Early Adolescence: A Bidirectional Relation?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel