Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorvan der Meer, Audrey
dc.contributor.authorSperlin, Josefine Rosfjord
dc.date.accessioned2022-08-06T17:19:43Z
dc.date.available2022-08-06T17:19:43Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:110931002:64331035
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3010473
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractStudier har vist at nyfødte spedbarn kan gjenkjenne lyder de har vært eksponert for før fødsel. Denne studien hadde som formål å ytterligere undersøke aspektet ved lydgjenkjenning hos spedbarn, ved å se på hvordan barna perseptuelt styrer produksjonen av lyd. Studien hadde en objektiv tilnærming til identifisering og klassifisering av lydsegmenter, som ble videre evaluert for tilstedeværelse av prospektiv kontroll. Ifølge General Tau Theory (GTT), er det forventet at kontrollert adferd blir ledet av våre persepsjoner. Dersom gråt hos nyfødte er kontrollert, vil vi forvente å finne en tilstedeværelse av perseptuell veiledning i de nyfødtes produserte lyder. Begrepet tau-guidance fra GTT ble derfor brukt til å vurdere nivået av prospektiv kontroll i lydene nyfødte produserer. Studien ble utført på femten (N=15) norske nyfødte, som var under en uke gamle. Resultatene fra den melodiske klassifiseringen viste at det var en større utbredelse blant melodiene plateau, frequency-step, og complex hos våre deltagere. Analysen på prospektiv kontroll fant støtte for en tilstedeværelse av tau-guidance, som igjen støtter oppunder utsagnet om at gråt hos nyfødte er kontrollert. Vi fant at lydene ble kontrollert med en verdi mellom 0.5 < kappa < 1, som beskriver en adferd som avslutter med en høy hastighet og kort nedbremsing. Videre viste sammenligningen mellom deltakere og melodisk klassifisering at barna i studien produserer lyder med individuelle karakteristikker, men også felles egenskaper i form av melodi. De identifiserte trendene i lydene hos nyfødte stiller spørsmål ved den nåværende tilnærmingen til studiet av barnegråt.
dc.description.abstractStudies have shown that newborn infants can recognise sounds they have been exposed to prior to birth. This study aimed to investigate the aspect of sound recognition even further, by looking at how the newborn's perception potentially guides their production of sound. Our approach was based on the objective extraction and automatic classification of voiced sections, followed by an analysis of prospective control. According to the General Tau Theory (GTT), skilled behaviours are expected to be perceptually guided. If the newborn cry is a skilled behaviour, we would expect to find a presence of perceptual guidance in the vocalisations of newborns. The concept of tau-guidance from the GTT was therefore applied to evaluate the newborn's level of perceptual vocal control. The study was conducted on fifteen (N=15) Norwegian newborns under one week of age. The results from the melodic classification of the cry utterances revealed a higher prevalence of the melodic shapes plateau, frequency-step, and complex amongst our participants. The analysis of prospective control found support for a presence of tau-guidance, which reinforces the newborn cry as a skilled behaviour. Specifically, the detected cry utterances were estimated to be guided with a value of 0.5 < kappa < 1, which describes a movement ending with a high force and short deceleration. Furthermore, the findings from the comparison between participants and melodic classifications, show that the newborns in our study present vocalisations with both individual characteristics and common attributes in the form of melody. The detected trend in the newborn's sound vocabulary provides questions for the current approach to the study of the infant cry.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleThe dynamics of the infant cry: An Investigation of melodic shape and prospective control in newborns
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel