Show simple item record

dc.contributor.advisorSpilker, Hendrik Storstein
dc.contributor.authorBang, Thelma Bay
dc.date.accessioned2022-07-28T17:19:29Z
dc.date.available2022-07-28T17:19:29Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:104662308:8632394
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3009045
dc.description.abstractKlimaendringene er en av våre tids største utfordringer og mediene spiller en viktig rolle i å formidle ny forskning, kunnskap og politiske initiativer knyttet til klimaspørsmål. Den raske teknologiutviklingen har ført til endrede nyhetspraksiser, og ny mediebruk hos de unge. Denne masteroppgaven har som hensikt å søke innsikt i et tema som er forsket lite på, nemlig de unges mediebruk knyttet til klimadekningen. Formålet med studien er å få innsikt i de unge mediebruk, og avdekke nyanser og kvalitative aspekter som statistiske undersøkelser ikke klarer å fange opp. Gjennom seks fokusgruppeintervjuer med ungdom mellom 13 og 18 år, har jeg fått bred innsikt i 24 informanters mediebruk og praksiser tilknyttet klimadekningen. I tillegg har jeg undersøkt hvor stor tillit de har til ulike medier og kilder, og hvilke faktorer som spiller inn. Funnene tydeliggjør at de unge er aktive og kritiske fortolkere i møte med klimanyheter på flere medier. I tillegg avdekker studien at både familie og venner spiller en viktig rolle for de unges nyhetstilgang, så vell som opinionslederne på sosiale medier.
dc.description.abstractClimate change is one of the greatest challenges of our time and the media play an important role in disseminating new research, knowledge, and political initiatives, related to climate issues. The rapid technological development has led to a change in how young people seeks out and reads news. This master's thesis aims to seek insight into a topic that has been little researched, namely young people's media use related to climate coverage. The purpose of the study is to gain insight related to the young people’s media use, and to uncover nuances and qualitative aspects that statistical surveys are unable to capture. Through six focus group interviews with young people between the ages of 13 and 18, I have gained broad insight into 24 informants' media use and practices related to climate coverage. In addition, I have examined how much trust they have in various media and sources, and what factors come into play. The findings make it clear that the young people are active and critical interpreters in the face of climate news on several media. In addition, the study reveals that both family and friends play an important role in the young people's access to news, as well as the opinion leaders on social media.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleKode rød for dommedagsdekning: En kvalitativ studie av de unges mediebruk, tillit og påvirkning knyttet til klimadekning
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record