Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHanne Kristin Aas
dc.contributor.authorAnna Grytbak
dc.date.accessioned2022-07-27T17:20:44Z
dc.date.available2022-07-27T17:20:44Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:111681752:33664168
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3008968
dc.description.abstractLesing og skriving er to grunnleggende ferdigheter elever må mestre for å innfri skolens forventninger. Elever med lese- og skrivevansker er derfor avhengig av en godt tilrettelagt og tilpasset opplæring. Denne studien retter fokuset mot læreres forståelse av tilpasset opplæring, og har til hensikt å undersøke læreres erfaringer med tilpasset opplæring for elever med lese- og skrivevansker med fokus på mellomtrinn. Målet med studien har vært å belyse hvilke tiltak og metoder lærere opplever at fungerer i dette arbeidet, og hvilke erfaringer de har gjort seg knyttet til det. Studiens problemstilling har vært: Hvordan forstår og praktiserer lærere tilpasset opplæring for elever med lese- og skrivevansker? Hvordan opplever de tiltaksarbeidet? Studien baseres på en kvalitativ intervjustudie, der det er gjennomført dybdeintervjuer med tre lærere. Lærerne har alle erfaring med tiltaksarbeid for elever med lese- og skrivevansker. Intervjuene ble transkribert og analysert gjennom en stegvis-deduktiv induktiv metode. Denne studien gir god innsikt i forskningsdeltakernes erfaringer, tanker og følelser. Resultatene fra intervjuene er presentert gjennom tre kategorier: forståelse av tilpasset opplæring, tiltak for å utvikle lese- og skrivekompetanse og psykososiale faktorer. Resultatene viser at lærernes forståelse av tilpasset opplæring baserer seg på en bred tilnærming, der de forstår tilpasset opplæring som et prinsipp for å imøtekomme hver enkeltes behov innenfor fellesskapets rammer. Videre viser resultatene at det er store individuelle forskjeller hos elever med lese- og skrivevansker på mellomtrinnet, og at tiltak som fungerer for en elev ikke nødvendigvis fungerer for en annen elev med samme type vanske. Lærerne i studien bruker varierte forskningsbaserte tiltak, hvor de prøver å kombinere lesing med ferdigheter som eleven mestrer, og som tar utgangspunkt i elevens interesser. Lærerne erfarte at motivasjon, klassemiljø og holdninger var særlig viktige faktorer for elever med lese- og skrivevansker på mellomtrinnet. Jeg håper studien kan bidra med økt kunnskap, og være til inspirasjon for lærere og andre som jobber med barn og unge med lese- og skrivevansker.
dc.description.abstractReading and writing are two basic skills that students depend on mastering to satisfy the school’s expectations. Pupils with reading and writing difficulties are therefore dependent on a well arranged and adapted education. This study focuses on teachers' understanding of adapted education. The purpose of the study was to investigate teachers' experiences related to adapted education for students with reading and writing difficulties with a focus on the intermediate levels. The aim of the study has been to shed light on what measures and methods that teachers experience are successful in this progress, and what experiences they have gained in connection with it. The study's issue has been: How do teachers understand and practice adapted education for students with reading and writing comprehensions? How do they experience the initiative work? The study is based on a qualitative interview study, in which in-depth interviews were conducted with three teachers. The teachers all have experience with initiative work for students with reading and writing difficulties. The interviews were transcribed and analyzed through a step-by-step inductive method. This research method was preferred because it is particularly suitable for gaining insight to the research participants' experiences, thoughts and feelings. The results from the interviews are presented in three categories: understanding of adapted education, measures to develop reading and writing skills and psychosocial factors. The results show that teachers' understanding of adapted education is based on a broad approach, where they understand adapted education as a principle to meet each individual's needs within the framework of the community. Furthermore, the results show that there are large individual differences between students with reading and writing difficulties at the intermediate level, and that measures that work for one student do not necessarily work for another student with the same type of difficulty. The teachers in the study use varied research-based measures where they try to combine reading with skills that the student masters, and which are based on the student's interests. The teachers experienced that motivation, classroom environment and attitudes were particularly important factors for students with reading and writing difficulties at the intermediate level. I hope the study can contribute to increased knowledge and be an inspiration for teachers and others that work with children and young people with reading and writing difficulties.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.title«De kan faktisk bli Erna Solberg» - En kvalitativ intervjustudie av tre læreres erfaringer med tilpasset opplæring for elever med lese- og skrivevansker
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel